In 1989 was Bugatti volop bezig met de ontwikkeling van de EB110, een gloednieuwe supercar die zelfs de Ferrari F40 en de Porsche 959 een poepje zou laten ruiken. Zowel het chassis als de aandrijflijn waren in volle ontwikkeling, alleen het design bleef een vraagteken.
Romano Artioli, de nieuwe eigenaar van de uit zijn assen herezen constructeur, stuurde de technische tekeningen van de Bugatti EB1110 naar Nuccio Bertone, Marcello Gandini, Giorgetto Giugiaro en Paolo Martin. Het beste ontwerp zou dan dienen voor de productieversie.
Bertone kwam met een door designer Marc Deschamps ontworpen Bugatti EB110, een supercar die een tweede leven kreeg in de vorm van de Lotus Emocion. Deze door Italdesign vormgegeven Bugatti ID 90 zou uiteindelijk vervellen tot Nazca M12, de Nazca C2 en de Nazca C2 Spider, supercars die even in productie leken te gaan als nieuwe BMW M1. Want Romano Artoli koos voor het ontwerp van Marcello Gandini, al werd het definitieve koetswerk eigenlijk ontworpen door Gianpaolo Benedini. Eentje met actieve aerodynamica.
Jammer, maar helaas
Hoewel het ontwerp van de ID 90 niet gekozen werd, besloot Italdesign de wagen wel te bouwen. Nog rond een aluminium structuur, zoals die gebruikt werd op de eerste prototypes van de Bugatti EB110. Met een elegant design dat de tand des tijds een stuk beter weerstaan heeft dan het ontwerp waarvoor Romano Artioli destijds koos.
De in 1990 op het Autosalon van Turijn voorgestelde Bugatti ID 90 weerde al te agressief spoilerwerk, het was de ingenieuze bodem die voor het gros van de downforce zou zorgen. De elegant in het koetswerk geïntegreerde achtervleugel doet een beetje aan die van de Ferrari's F40 en F50 denken. De velgen waren geïnspieerd door die van de Bugatti Type 41 Royale uit 1926.
De glazen canopy knipoogde naar de sportprototyperacers en zorgde ervoor dat de portieren in twee delen opengingen: met een combinatie van een klassieke deur en een naar boven klappend raampje. De achtersteven kwam met mooi weggewerkte koelsleuven voor de midscheeps gemonteerde Bugatti-motor: een 3,5 liter-V12 die ruggesteun kreeg van liefst vier turboladers, in productietrim goed voor 560 pk. Of zelfs 612 pk voor de Super Sport-versie.
Dan toch?
Het is niet duidelijk of Romano Artioli spijt had van zijn keuze om het ontwerp van Marcello Gandini boven dat van Giorgetto Giugiaro te verkiezen. Wel zeker is dat hij alsnog bij Italdesign ging aankloppen voor de vormgeving van de Bugatti EB112, een in 1993 op het Autosalon van Genève voorstelde sportlimousine.
-
Lees ook: Centodieci is moderne Bugatti EB110 op Chiron-basis (2019)
Maar Bugatti ging failliet in september 1995. Verder dan twee productie-exemplaren van die EB112 waren Romano Artioli en de zijnen niet geraakt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!