Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de Ferrari Mythos uit 1989

Geschreven door Klaas Janssens op 12-05-2022

AutoGids gaat terug naar de toekomst met de uit 1989 stammende Ferrari Mythos. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

Jarenlang waren Pininfarina en Ferrari twee handen op één buik. En een van de meest geslaagde voorbeelden van die hechte relatie tussen het designhuis en het Steigerende Paard was de Mythos, een op de Ferrari Testarossa gebaseerde barchetta die in 1989 debuteerde op de Tokyo Motor Show. Officieel bleef het bij een rijdende conceptcar, maar Ferrari zou meerdere exemplaren gebouwd hebben. Onder meer voor de sultan van Brunei.

LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z

De Ferrari Mythos recupereerde naast de ophanging ook de volledige aandrijflijn van de Testarossa. Dan hebben we het over een atmosferische V12, een boxermotor met een cilinderinhoud van 4,9 liter, een piekvermogen van 390 pk en een maximumkoppel van 450 Nm. Die power werd op de achterwielen gezet via een manuele vijfbak en zorgde ervoor dat de Mythos aan 6,2 seconden genoeg had om van 0 naar 100 km/u te sprinten.

1989 Ferrari Mythos

Trager maar sneller

Flirtte de Testarossa met een topsnelheid van 300 km/u, dan bleef de Ferrari Mythos steken op een nog steeds verdienstelijke 289 km/u. En daar was een goede reden voor. Het minimalistische ontwerp van Lorenzo Ramaciotti maakte immers gebruik van actieve aerodynamica; zowel onder de neus als op het achterwerk pronkte de Mythos met variabele spoilers die de neerwaartse druk regelden in functie van de snelheid. Nu deed de afwezigheid van een vast dak veel van die aerodynamische winst teniet.

De wielbasis was identiek aan die van de Testarossa, maar de Ferrari Mythos combineerde kortere overhangen met bredere heupen, waardoor het koetswerk een stuk compacter oogde. Dat effect werd versterkt door het pijlvormige design met naadloos in het koetswerk geïntegreerde koplampen. Maranello experimenteerde met lichtgewichtmaterialen zoals aluminium en koolstofvezel, waardoor de Mythos slechts 1.252 kilogram op de weegschaal zette, meer dan 250 kg minder dan de Testarossa.

1989 Ferrari Mythos

Eenvoud siert

Die focus op gewicht en aerodynamica zien we ook vandaag bij de modellen van Ferrari. Net zoals de esthetische eenvoud die de Italiaanse sportwagenbouwer nastreeft, waarbij overdreven spoilerwerk tot een minimum beperkt wordt. 

LEES OOK Top 15: wigvormige supercars

Ook binnenin linkt de Ferrari Mythos het verleden aan het heden, met een cockpit waarbij de belangrijkste bedieningselementen rond het stuur gegroepeerd werden. Zo kan de bestuurder er gemakkelijk bij, zonder dat hij zijn ogen van de weg moet houden.

1989 Ferrari Mythos

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten