Nummer 1 van 'De Auto Gids' kwam uit op 4 oktober 1979, met op de cover de nieuwe Mercedes S-Klasse en Audi 200 die toen stonden te blinken op het salon van Frankfurt. We laten je even meegenieten van wat we daar toen over schreven (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).
Nieuwe modellen 1980 (in Frankfurt)
Audi : turbomotor
De Audi 200 is een nieuwe zelfstandige modelreeks voor de verwende automobilist. Deze wagen kan men verkrijgen met de vijfcilinder injektiemotor met 100 kW (136 pk) of met de 5 cilinder Turbomotor met 125 kW (170 pk) steeds gekoppeld aan een vijfversneflingsbak. Het onderstel werd voor deze wagen aangepast, we vinden schijfremmen zowel voor als achter en op de 15 duims lichtmetaalvelgen zitten super brede, maar lage banden : dit alles voor een nog veiliger weggedrag en hoger komfort."
Totaal nieuwe Mercedes S reeks : zuiniger, lichter, maar ook duurder
Het zal nog wel enige maanden duren eer de nieuwe S klasse naar ons land komt en de huidige modellen die toch al zeven jaar oud zijn en nog altijd best mee kunnen, worden nog tot medio volgend jaar verder gebouwd. Want ook al is de nieuwe generatie lichter, zuiniger en beter, toch zal hij ook weer heel wat duurder zijn. In de wandelgangen hoorden wij bedragen citeren die wel 80.000 BF hoger 1iggen dan dezelfde huidige modellen. Dit is natuurlijk niet weinig, maar men krijgt er dan ook heel wat voor in de plaats. Met de nieuwe S klasse presenteert DaimIer Benz een serie limousines, waarbij men de nadruk heelt gelegd op energiebesparing, komfort, veiligheid en eenvoudiger onderhoud."
Gedetailleerde tests
De eerste modellen die in 'De Auto Gids' aan een Gedetailleerde test werden onderworpen, waren de BMW 323i en de Peugeot 305. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.
BMW 323i
"De laatste vijftien jaar is injektie een klassiek middel geworden om een motor supplementair vermogen te geven. BMW was één van de eerste konstrukteurs die een 4 cilinder van 2 liter met dit systeem uitrustte. Om een nog groter vermogen te bereiken, zijn de dag van vandaag twee oplossingen mogelijk : de turbo-kompressor of 6 cilinders. Na een experiment met de eerste op de 2002 heeft het Duitse merk de tweede oplossing gekozen voor twee modellen van de 3-reeks."
BESLUIT BMW 323i
De BMW 323i is een wagen die men niet moe wordt. De betrekkelijk hoge prijs is gerechtvaardigd, want de motor, de stuurinrichting, de remmen en de opbanging zijn aangepast voor een echt sportieve rijstijl. Toch verwijten we BMW de al te lange lijst van opties, de overdeven soberheid van het passagiersgedeelte en de afwezigheid standaard van het zelfblokkerend differentieel. De 323i is echt een opmerkelijke wagen, met een gemak en een evenwicht die al wie voorstander is van progressisme, perfektionisme en prestaties slechts kunnen verleiden. Wat het middelmatig komfort aangaat, verlaat de reeks 3 zich op de meer familiaal gerichte modellen van de reeks 5."
KWALITEITEN
- Zeer briljante prestaties
- Goede versnellingsbak
- Uitstekende stuurinrichting
- Zeer doeltreffende remmen
- Goed rijgedrag
- Goed rijkomfort
- Verzorgde bouw
GEBREKEN
- Nogal middelmatige hernemingen
- Harde zetels
- Middelmatig komfort en toegankelijkheid
- Zelfblokkerend differentieel in optie
- Soberheid van het passagiersgedeelte
- Eerder zwakke geluiddemping
Peugeot 305
"Net als de 404 in het begin van de jaren zestig, zal de Peugeot 305 een belangrijke stap blijken in de geschiedenis van de konstrukteur van Sochaux. Dat zal wel niet liggen aan de technische nieuwigheden – die er toch praktisch niet zijn – maar ongetwijfeld aan het feit dat hij de voorbode zal zijn van een nieuwe generatie wagens met het beroemde leeuwtje, die wel aan de spits van de vooruitgang zullen staan."
BESLUIT PEUGEOT 305
Op basis van onze ervaring met de 204 en 304 en rekening houdend met de voornaamste kwaliteiten en de verbetering van enkele gebreken, kon Peugeot niets anders dan een doeltreffende en interessante wagen brengen. Niettegenstaande eerder toeristische dan sportieve prestaties, een stuurinrichting die in stilstand nogal hard is, het nogal zwak gedrag op natte wegen bij snel rijden en enkele details inzake uitrusting en afwerking die de tijd wel zal kunnen aanpassen, verdienen de Peugeot 305 SR en GR een veelbelovende carrière, die overigens al begonnen is. Het is een prettige, zeer komfortabele en veilige wagen. Hij heeft een ruime koffer en verbruikt weinig. En vergeten we de legendarische faam van stevigheid van het Franse merk niet. De 305, mooie en betrouwbare wagens."
KWALITEITEN
- Prettige en handzame wagen
-
Uitstekend komfort
-
Gerieflijk; ruime koffer
-
Redelijk verbruik
-
Goede wegligging op droog wegdek
- Doeltreffende remmen
- Uitrusting en afwerking
GEBREKEN
-
Middelmatige prestaties
-
Harde stuurinrichting hij stilstand
-
Zwak gedrag op natte wegen
-
Details van uitrusting en afwerking
-
Plaats van het reservewiel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!