Op de cover van 'De Auto Gids' 118 (van 29 maart 1984) werden drie Gedetailleerde Wegtests aangekondigd, van een prestigieuze Duitser, een meer 'democratische' Italiaan en een Franse hot hatch. Covermodel van dienst was de toen nieuwe Renault 11 Turbo in volle glorie. (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).
LEES OOK – AutoGids lanceert AutoGids Classics, in de winkel vanaf 18 mei 2022
Gedetailleerde tests
Drie modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 118 aan een gedetailleerde test onderworpen: de Audi 200 Turbo, de Fiat Regata 70 ES en 100 S en ten slotte de Peugeot 205 GTI. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.
Audi 200 Turbo
"De Duitse industrie heeft duidelijk argumenten in huis waarvoor de automobielwereld bewondering heeft ! In tegenstelling met alle andere landen waar men zocht naar het recept dat zowel zuinigheid als prestaties verenigt, waardoor realisaties ontstaan die half redelijk, half sportief zijn, blinken de Duitse konstrukteurs uit door modellen wars van « logika »."
BESLUIT AUDI 200 TURBO
"De Audi 200 Turbo profiteert tenvolle van de opgedane ervaring met het oude model, die dan toegepast werd in een nieuw koetswerk. De 200 T behield zelfs de hoedanigheden die de nieuwe 100 beroemd maakten. De verdere ontwikkeling van de vijfcilinder turbomotor is interessant vermits ze deze mechaniek een zekere zachtheid bezorgt die de oude versie moest ontberen. De wagen is snel, zeer snel zelfs, maar dit onder verbazend komfortabele en veilig aanvoelende omstandigheden. Dit is misschien wel zijn grootste nadeel, vooral voor degenen die de snelheid niet volledig juist weten in te schatten zonder een blik op de snelheidsmeter te werpen. De Audi 200 Turbo geeft u zo'n vertrouwen dat men, onbewust, de snelheidsbeperkingen met de voeten treedt, dat men zelfs de grens van de veiligheid bereikt of... overschrijdt. Met een beetje oplettendheid en gewoonte kan de Audi 200 een prachtwagen zijn, zelfs sober indien men de rechtervoet kan bedwingen. Hij ligt prima op de weg, brengt meestal zijn vermogen korrekt over, trekt sneller op dan het merendeel van de sportieve wagens in een salonkomfort. Hij zou ook echter nog tot stilstand moeten kunnen gebracht worden om, voor degene die hem de baas kan, perfekt te zijn."
KWALITEITEN
- Op prestaties gerichte wagen
- Redelijk verbruik
- Goed gespreide en aangename bak
- Nauwkeurige stuurinrichting
- Praktische uitrusting
- Prima geluidsisolatie
GEBREKEN
- Zwakke remmen
- Draaicirkel
- Soms onbevredigende grip van de voorwielen
- Middelmatige verlichting
- Kaal instrumentenbord
Fiat Regata 70 ES & 100 S
"Voor veel automobilisten is de Regata van Fiat niets meer dan een klassieke Ritmo met drie volumes. Het is een feit dat beide modellen sterk op elkaar lijken wat lijn, stijl en afmetingen van het interieur aangaat. Daarmee houdt de vergelijking echter op, als je tenminste geen rekening houdt met de mechaniek, die overgenomen werd van enkele gekende modellen."
BESLUIT FIAT REGATA 70 ES & 100 S
"Fiat dringt terug naar voor met zijn Regata. Veel mensen hadden in deze klassiek ogende berline misschien een nieuwe versie van de Ritmo verwacht, met een echte koffer. Niets daarvan – of althans heel, heel weinig. Zijn Italiaanse oorsprong kan de Regata niet loochenen. Hij is vòòr alles een prettige middenklasser, waarmee het fijn rijden is. Hij ligt goed en stevig op de weg, maar de remmen kunnen wat beter. De Regata is snel en pittig, zelfs de Energy Saving, een ekonomische versie. Die ES stelden we bijzonder op prijs, meer dan een kompromis dat niemand voldoening schenkt: hij kan briljant zijn (voor een 1300 cm3 van 65 pk natuurlijk) of sober; hij kan normaal rijden of alles in het werk stellen voor om zo weinig mogelijk te verbruiken. De keuze is aan de bestuurder. De Regata 100 S is totaal anders: briljant, meer zelfs dan wagens die duidelijk sportievere bedoelingen hebben, maar zonder altijd veel te verbruiken. De Regata mocht wat komfortabeler zijn, met naast de uitstekende zetels een betere demping van het windgeruis en de rijgeluiden en een wat soepelere ophanging die de wegoneffenheden beter opvangt. En de spectaculaire koffer kan heel wat konstrukteurs groen van nijd doen uitslaan..."
![](https://static.moniteurautomobile.be/clients/moniteur/content/medias/images/news/39000/900/60/img_20220520_112045__01.jpg)
KWALITEITEN
- Pittige motor
- Doeltreffende ES-uitrusting
- Goed gespreide gangwissels
- Lichte en nauwkeurige stuurinrichting
- Goede wegligging
- Indrukwekkende koffer
- Komfortabele zetels
GEBREKEN
- Moeilijk schakelen
- Remmen « twijfelachtig »
- Geluiddemping kan beter
- Te stroeve ophanging
- Luchtverversing/verwarming niet erg praktisch
PEUGEOT 205 GTI
"GTI: een banaal drieletterwoord dat nochtans stilaan meer is gaan betekenen en dat, ondanks een misbruik hier en daar, een hoge symbolische waarde heeft gekregen: die van DE kleine, sportieve berline. De VW Golf GTI was tot op heden de referentie op dit gebied, en dit reeds sinds lange jaren. Niet dat er geen pogingen geweest zijn om hem te evenaren, maar geen andere konstrukteur slaagde erin zijn elan werkelijk een halt toe te roepen, alle GTE's en XR3i's ten spijt. Kenmerkend was ook dat niemand tot vandaag hetzelfde letterwoord durfde gebruiken in deze kategorie. Tot Peugeot op de proppen kwam en bij het einde van deze erg zachte winter « zijn » GTI voorstelde. De Franse konstrukteur schuwt de konfrontatie dus niet, maar zullen we voortaan nu echt over de GTI's moeten spreken?"
BESLUIT PEUGEOT 205 GTI
"Wij zeiden het reeds bij het begin van deze test, de 205 maakt geen misbruik van zijn GTI-benaming. Niet alles is perfekt uiteraard. Sommige fouten zijn gemeenschappelijk met de andere 205 versies (plaats achteraan voor grote volwassenen, middelmatig grote koffer, ventilatie), andere zijn inherent aan het 3-deurs koncept. Enkele lichte « bijsturingen » lijken dus aangewezen. Ons grootste probleem blijft echter een bepaalde kwaliteit naar voor schuiven omdat het evenwicht tussen de motorprestaties en de aktieve veiligheid wel degelijk erg goed gelukt is. Reeds jaren werd er uitgekeken naar een echte rivaal voor de Golf GTI (die door sommige technische veranderingen en het nieuwe koetswerk ietwat verburgerlijkt is). En naar onze mening is het wel degelijk Peugeot die met zijn 205 GTI de fakkel overneemt van de oorspronkelijke Golf GTI. Hij zal het nu nog op de weg moeten waarmaken, maar het wachten was wel de moeite waard !..."
KWALITEITEN
- Aangename motor in het algemeen
- Wegligging (droog wegdek)
- Efficiënte remmen
- Goed komfortniveau
- Verzorgde afwerking
- Verhouding prijs/prestaties/uitrusting
- Lijn en voorkomen
GEBREKEN
- Onvoldoende verlichting (dimlicht)
- Alleen in 3-deurs uitvoering
- Ruimte achteraan voor volwassenen
- Kofferruimte middelmatig groot
- Beperkte verluchting (zonder aanjager)
- Uitrustingslacunes
- Vorm en materiaal van stuurwiel
Korte test
In 'De Auto Gids' nr. 118 brachten we ook een Korte Test van de Renault 11 Turbo. Hieronder lees je de kop en het besluit van dat artikel.
Renault 11 Turbo
"Enkele weken na de introduktie van de Peugeot 205 GTI gaat Renault in de tegenaanval: die indruk krijgt men alvast bij een eerste kennismaking met de jongste telg van het merk, de R 11 Turbo."
BESLUIT RENAULT 11 TURBO
"Het Renault-management heeft geen louter op exuberante prestaties kompetitiewagen willen bouwen, maar bewust gekozen voor een soepele en komfortabele auto om bestuurders van alle leeftijdsklassen aan te spreken."
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 23 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 57 (1981)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 115 (1984)
![](https://static.moniteurautomobile.be/imgcontrol/images_tmp/clients/moniteur/c70-d70/content/medias/images/team/lego_kk.jpg)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!