Op de cover van 'De Auto Gids' 141 (van 21 februari 1985) prijkte niets minder dan de Porsche 944 Turbo, waar we een Korte Test van brachten. De drie Gedetailleerde Wegtests waren van uiteenlopende modellen: de BMW 518i, de Opel Kadett Break 1.6D en de Subaru Leone 1800 4x4 Break. (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).
LEES OOK – AutoGids lanceert AutoGids Classics, in de winkel vanaf 18 mei 2022
Gedetailleerde tests
Drie modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 141 aan een gedetailleerde test onderworpen: de BMW 518i, de Opel Kadett Break 1.6D en ten slotte de Subaru Leone 1800 4x4 Break. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.
BMW 518i
"Krankzinnig hoe snel de tijd gaat en de autotechniek mee evolueert. Een opvallend voorbeeld is de benzineinjektie. Bij het begin van de zeventiger jaren kon men haast op de vingers van één hand de Europese konstrukteurs tellen die toerismewagens bouwden met een benzineinjektiesysteem. Vandaag de dag staan de zaken er heel anders voor. Het aandeel van de injektiemotoren in de Europese produktie van benzineslikkers voor toerismewagens bedraagt iets meer dan 16 % terwijl dat in de Duitse Bondsrepubliek een rekordaandeel van 35% is. Met andere woorden rijdt daar één op drie wagens rond met een benzineinjektie."
BESLUIT BMW 518i
"Met slechts 90 pk onder de kap leekt de 518 het misdeelde kind van de familie. De 518i heeft 105 pk en een elektronische injektie en doet het stukken beter al bezit de viercilinder niet de legendarische laufkultur van een typische BMW zescilinder. Ondanks de goede wil van deze motor, blijft men als bestuurder wel eens in de kou staan. Hij heeft geen gebrek aan vermogen maar mist koppel bij lage toerentallen en wordt ingetoomd door de wat lange en derhalve niet aangepaste transmissie. Het verbruik blijft voor verbetering vatbaar en dit in weerwil van de jongste vernieuwingen op dit vlak zoals voedingsonderbreking bij gas terugnemen. Als andere BMW-modellen voelt deze 518i zich niet in zijn sas op een glad wegdek. Op sneeuw en ijs is de greep wat precair. Op een droge grond vindt men weer die « freude am fahren » terug die een BMW kenmerkt. Het weggedrag haalt dan een zeer hoog peil. Het stuur is zeer precies en de remmen staan boven alle kritiek. De liefhebber zal ook in de wolken zijn over het geringe geluidsniveau en het goed aangeklede interieur. De afwerking is ten zeerste verzorgd maar we betreuren wel de krappe uitrusting en de talrijke en veel te dure opties."
KWALITEITEN
- Geruisloosheid motor
- Goede prestaties
- Komfort en geruisloosheid
- Weggedrag (op droge weg)
- Standaard servostuur
- Vrij ruim interieur
- Grote kofferruimte
- Verzorgde afwerking
GEBREKEN
- Gebrek aan punch onderaan
- Slecht gespreide bak
- Grip op glad wegdek
- Verbeterbaar verbruik
- Standaard uitrusting nogal beperkt
- Dure opties (toerenteller...)
Opel Kadett Break 1.6D
"Als wagen van het jaar 1985 heeft de Opel Kadett niemand onverschillig gelaten. Zijn allures weerspiegelen het tijdsbeeld en zonder twijfel is dat een van de argumenten die de keuze van de jury heeft bepaald. De elegantste van het gamma is volgens de specialisten de breakversie. We hebben hem voor u in de 1.3 S versie onder handen genomen."
BESLUIT OPEL KADETT BREAK 1.6D
"Met de Kadett waaide bij Opel de wind uit een futuristische hoek. Dat verklaart ten dele waarom hij auto van het jaar werd. Voor het geheel van de modellen is de Caravan wel de meest evenwichtige van lijn. Het interieur en vooral achterin, werd met veel zorg en aandacht ingericht. De vormgeving is praktisch gericht. Het utilitaire primieert. De bekleding is tegen alle gebruik opgewassen. Zelfs het deksel op het reservewiel doet de prullerige oplossingen van de berline vergeten. Op mechanisch vlak heeft de Kadett 1.6 D Caravan de verdienste weinig te verbruiken. Dat is dan wel zijn enige charme. De motor doet zijn werk met veel goede wil maar zonder brio. Men moet hem hoog de toeren in jagen om wat punch uit de cilinders te puren. Het is jammer dat hij zo luiddruchtig is en zo sterk trilt. Spijtig ook van die ekonomische vijf!Jak die enkel in optie te koop is. De stroomlijn die ten dele voor de bolle vormen van de Kadett instaat, speelt de break parten waarvan de flanken en de achterruit gauw vuil worden bij nat weder. De Opel Kadett 1.6 D Caravan is op de eerste plaats een funktioneel en praktisch voertuig wat zich ook op het vlak van de afwerking manifesteert. Is het ten slotte dat niet wat men van hem verwacht?"
KWALITEITEN
- Praktische lijn
- Volume van de «kofferruimte»
- Zuinige motor
- Nauwkeurig stuur
- Aangepaste remmen
- Gezonde wegligging
GEBREKEN
- Lawaaierige wagen
- Lage topsnelheid
- Slecht aangepaste vijfbak
- Koetswerk vlug vuil
- Moeilijk tanken
- Te weinig opbergvakken
- Beperkte uitrusting
Subaru Leone 1800 4x4 Break
"Als voorloper van de vierwielaangedreven toerismewagens, heeft Subaru wel zijn tijd genomen om op het voorplan te treden. De Japanse konstrukteur slaagde erin zich te doen gelden in bepaalde landen waar de klimaatomstandigheden niet steeds de beste waren. Ik denk bijvoorbeeld aan Zwitserland. Elders waren weinig automobilisten geïnteresseerd voor de voordelen van een vierwielaandrijving. Tot dusver is
het Audi die op dit vlak voor een doorbraak heeft gezorgd. De konstrukteur komt met een nieuw koncept voor de dag en bezorgt de 4 x 4 zijn adelbrieven. Dat belet Subaru niet zijn weg te vervolgen op een zodanige manier dat wat daar officiëel gebeurt wel eens de dekmantel zou kunnen zijn voor meer geheime konstrukties."
BESLUIT SUBARU LEONE 1800 4x4 BREAK
"De nieuwe Subaru Leone 4 x 4 break is in de eerste plaats een mooie, ruime en zeer komfortabele wagen. Hij kan lange afstanden aan in het beste komfort en draagt niet al te zeer de stempel van de Amerikaanse markt. Zijn overbrenging op vier wielen, hoe eenvoudig die ook moge zijn, werkt efficiënt. Op slechte en gladde wegen rijdt de subaru probleemloos. Deskundige rijders zullen deze eigenschap ook op gewone wegen kunnen benutten op voorwaarde dat er een redelijke snelheid kan worden op nagehouden. De 4 x 4 traktie geeft de wagen een zeer evenwichtige wegligging mee terwijl in de voorwielaandrijving een sterkere onderstuurneiging waar te nemen valt wegens de opstelling van de mechaniek. De balans is voor de motor niet onverdeeld gunstig. deze 1800 werd gebouwd om plaats te kunnen vinden in nieuwe versie. Hij past enkele nieuwe technieken toe zoals hydraulisch gestuurde kleppen. Het ontbreekt deze motor echter aan punch. Hij draait soepel maar sterke hernemingen en snedige acceleraties zijn er niet bij. Hij is ook redelijk gulzig afhankelijk van de druk die men op het gaspedaal uitoefent. De transmissie is geen echte hulp voor deze motor. Daarvoor is ze veel te lang. Op dit vlak kan men makkelijk iets veranderen. De zaken staan echter niet onherroepelijk vast. De Japanners zijn er in geslaagd snel te reageren op de kritiek van de invoerder. Subaru werkt dan ook aan een nieuwe versie van deze 1800. De motor die al wordt gebouwd, zou beschikken over nieuwe nokkenassen en een meer aangepaste voeding. Hij zou daardoor aan brio winnen bij een geringer verbruik. Binnen enkele weken weten we er wellicht meer over ..."
KWALITEITEN
- Aangename lijn
- Komfortabele wagen
- Volledige uitrusting
- Goede remmen
- Gezond weggedrag, vooral in 4x4
GEBREKEN
- Nogal zwakke motor
- Hoog verbruik
- Te lange versnellingsbak
- Te sterk bekrachtigd stuur
- Soms ongelukkige bedieningsorganen of verklikkers
Korte test
In 'De Auto Gids' nr. 141 brachten we ook een Korte Test van de Porsche 944 Turbo; "Een échte Porsche, ondanks de 4 cilinders...". Hieronder lees je de kop en het besluit van dat artikel.
Porsche 944 Turbo
"Porsche, een magische naam voor heel wat autoliefhebbers. De wagens uit Zuffenhausen genieten naast het sportieve imago ook nog van een uitzonderlijke (in de klasse van de« exoten» toch) betrouwbaarheidsreputatie, gekoppeld aan wat de Duitsers« Alltagstauglichkeit» noemen, de mogelijkheid om met een Porsche ook de meer stresserende dingen in het verkeer aan te pakken (files, slechte weersomstandigheden, hier of daar eens buitenslapen, enz.)."
BESLUIT PORSCHE 944 TURBO
"Eens de financiële bedenksels achter de rug, moeten we het toegeven: Porsche-rijden blijft duidelijk nog een overtreffende trap van het autorijden. Tot groot plezier van wie het zich kan veroorloven."
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 23 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 57 (1981)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 115 (1984)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 118 (1984)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 139 (1985)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!