Nummer 57 van 'De Auto Gids', van 26 november 1981, leek wel een nummer vol buitenbeentjes. Op de cover stonden de Triumph Acclaim 1300 en de DeLorean DMC-12. Zowel van die vergeten Brit (die eigenlijk een vierdeurs Honda Civic was) als van die Iers-Amerikaanse filmster publiceerden we in dat nummer een Korte test. Ook de modellen die aan bod kwamen in de Gedetailleerde wegtest, waren bijzonder: de van een wankelmotor voorziene Mazda RX-7 en de spectaculaire Renault 5 Turbo. (opgepast: ongewijzigd overgenomen teksten).
Korte tests
Twee modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 57 kort getest: de DeLorean DMC-12 en de Triumph Acclaim 1300. Hieronder lees je telkens de kop en het besluit van de modellen in kwestie.
DeLorean DMC-12
"De Amerikanen hebben meer dan vier jaar gewacht op de lancering van de GT DeLorean — en John Z. DeLorean was waarschijnlijk nog het ongeduldigst. Uiteindelijk had hij een schitterende loopbaan bij GM in de steek gelaten om in 1974 zijn eigen merk sportwagens te beginnen. In 1977 had hij zijn eerste prototype getoond, waarvoor iedereen in bewondering stond. Het koetswerk was van Giorgio Giugiaro van Ital Design. Volgens waarnemers was het spectaculair en briljant. Heel wat Amerikanen hadden een voorschot gestort, soms al twee jaar op voorhand, en geduldig gewacht tot de wagen werkelijkheid zou worden. John DeLorean heeft een spectaculaire auto gebouwd, prachtig van lijn, komfortabel en pittig. "
BESLUIT DELOREAN DMC-12
"Na twee proefritten met een DeLorean, in Ierland en de States, mag ik hem met gerust gemoed een fijne auto noemen. Het is een goede GT, die zijn eigenaar juist dat gevoel van exclusiviteit geeft dat hij van een dergelijke wagen verwacht. Zijn prestaties zijn niet zo formidabel als je op het eerste gezicht zou denken. Het is wel een toffe wagen — en als hij een tur- bokompressor krijgt (geruchten willen dat dat al in 82 zou gebeuren) wordt hij gewoon fantastisch. Nieuwelingen zullen het weggedrag nogal moeilijk vinden, hoewel het zeker niet erger is dan in andere « alles achteraan ». John Z. DeLorean heeft zijn belofte gehouden — een Amerikaanse sportwagen maken die het gerust kan opnemen met gelijkaardige modellen uit andere landen.."
Triumph Acclaim 1300
"De laatste weken hebben zowel Jean-Jacques Rénaux (nr. 55 van 29 oktober) als Richard Feast (nr. 56 van 12 november) uitvoerig beschreven hoe de Triumph Acclaim is ontstaan, de eerste (en enige ?) vrucht van het samenwerkingskontrakt tussen British Leyland en Honda. Laat het ons even niet hebben over de oorsprong van zijn onderdelen, noch over over de bijdrage van elke partner tot de bouw, noch over de commerciële politiek. We kijken beter eens naar het produkt zoals het aan de gebruikers in de Gemeenschappelijke Markt zal geleverd worden. De eerste Triumphs 1300 rijden inderdaad sinds kort op de wegen van de Benelux, maar zullen door de Belgische invoerder pas vanaf het salon van Brussel in januari op de markt gebracht worden. De prijs kennen we nog niet."
BESLUIT TRIUMPH ACCLAIM 1300
"We hebben in Groot-Brittannië een korte rit kunnen doen met een Acclaim HLS, in voor een bewoner van het « kontinent » ongewone omstandigheden (rechts stuur en links rijden). Vermits we de Acclaim niet kunnen vergelijken met zijn Japanse broer, de Ballade, nemen we de Honda Civic als maatstaf. Het schakelen kan nog altijd beter (te ruime schakel- wegen, vooral in vijfde) en de stuurinrichting is nog altijd wat hard. De Acclaim is echter bijzonder komfort abel. Niet alleen is het interieur aantrekkelijker, maar de ophangingen vangen de wegoneffenheden beter op en de zetels zijn zachter en bieden meer steun. De motor is plezieriger, maar door de lange overbrengingsverhou- ding van de vijfde versnelling, moet je bij het minste hellingkje of bij snelle inhaal - maneuvers telkens in vierde schakelen. Maar het blijft natuurlijk beperkt tot enkele vage eerste indrukken. Wachten dus maar op een gedetailleerde wegtest in ons land, met een links stuur..."
Gedetailleerde tests
Twee modellen werden in 'De Auto Gids' nr. 57 aan een gedetailleerde test onderworpen: de Mazda RX-7 en de Renault 5 Turbo. Hieronder lees je telkens de kop, het besluit en de kwaliteiten/gebreken van de modellen in kwestie.
Mazda RX-7
"Nu hij drie jaartjes oud is, verandert ook de Mazda RX 7. Èrg ingrijpend zijn de wijzigingen niet, maar hij is er toch aantrekkelijker op geworden en zijn prestaties gingen er ook op vooruit. Van bij zijn lancering in maart 1978 trok de Mazda RX 7 de blikken van heel wat mensen. Zijn resoluut aërodynamische lijn deed nogal wat denken aan een of andere Europese sportieve wagen. Hij mocht natuurlijk direkt aangezien worden als een konkurrent van de Porsche 924. Een match dus waarin hun verkoopprijzen een flinke rol speelden : de RX 7 kostte minder dan 300.000 fr., een « kleine » 100.000 fr. minder dan de Porsche."
BESLUIT MAZDA RX-7
"De Mazda RX 7 is qua uitzicht veel charmanter dan de vorige versie. Mechanisch gezien, mag je hem gerust exclusief noemen, wat je als bestuurder natuurlijk aanvoelt. Het vermogen is met 10 pk gestegen tot 115 DIN pk. Direkt voel je dat niet, door het toch wel « bijzonder » gedrag van de motor (konstant koppel, of toch bijna, bij gelijk welk toerental). Ook aan de metingen merk je het. De konstrukteur beweert dat je de 100 km/u vanuit stilstand haalt in 8,9 sek. Minder dan 9,9 sek. haalden we nooit. De Japanse ingenieurs zijn er zeker in geslaagd het verbruik van de Wankelmotor te drukken. Toch is en blijft de RX 7 ook in dit vlak een uitzonderlijke auto. De overbrenging is fantastisch en de ophanging is eerder hard, maar wel doeltreffend voor de wegligging, zelfs op nat wegdek. De remmen deden het erg goed. De temperatuurregeling kan beter, zeker als het nogal vochtig is (we zijn immers in België !). De Mazda RX 7 kost nu 329.500 fr. de SDX-versie 33.000 fr. meer, een bijkomdende uitgave die ten volle gerechtvaardigd is."
KWALITEITEN
- Aantrekkelijke lijn
- Diskrete mechaniek, zonder trillingen
- Goede overbrenging
- Draaistraal
- Goede algemene uitrusting
GEBREKEN
- Middelmatige luchtverversing
- Lawaaierige koelventilator
- Te felle reacties in het stuur
- Beperkte koffer met 4 inzittenden
- Binnenafwerking kan beter
Renault 5 Turbo
"Speelgoed-auto, gadget-auto, exkuus-auto : op de Renault 5 Turbo kan je vele etiketten kleven. Speelgoed-auto is hij omwille van zijn « vroem-vroem »-aspekt dat uitnodigt tot fantasietjes ; gadget-auto slaat op de vele vaak niet eens nuttige toebehoren die de Régie Renault in deze bolide gepropt heeft ; en exkuus-auto beduidt dat hij zijn bestaan dankt aan de sportafdeling van het merk die de eerste R5 Turbo ontwierp met het oog op deelname aan de grote internationale rally’s."
BESLUIT RENAULT 5 TURBO
"De Renault 5 Turbo is een mooi stuk speelgoed ! Hij is een echte blikvanger die verleidt door zijn karakter en verontrust door de plaatsing van zijn motor. Hij biedt alle kwaliteiten van zijn mechanisch koncept, maar ondergaat er ook de nadelen van : zo moet men met de bak goochelen om het toerental boven 3800 o/m te houden. Onder dit toerental is de Turbo nog makker dan de meeste traditionele familiale 1300’s. De Renault 5 Turbo is ontegensprekelijk een produkt afgeleid van een kompetitiewagen. Het grootste deel van zijn interieur is voorbehouden voor de mechaniek, wat meer dan 2 inzittenden en vooral bijna alle bagage onmogelijk maakt. Hij biedt een gastvrij onthaal, met goed ontworpen zetels en overvloedig vasttapijt. Het instrumentenbord is volledig en laat toe de goede werking van de motor in het oog te houden. Zijn besturing vereist volgehouden aandacht, vooreerst om de motor in de gunstige toerentallen te houden, vervolgens om de wagen op de rechte weg te houden. De stuurinrichting geeft heftige snokken volgens het wegdek, de in wezen gezonde wegligging kan beïnvloed worden door het op de achterwielen overgeleverde koppel, ’s Nachts of bij slecht weer blijft zijn besturing delikaat, omwille van zijn onvoldoende zichtbaarheid (verlichting en ruitewissers), nog verergerd door een onvoldoende verluchting. De prijs van de Renault 5 Turbo (628.000 fr.) benadert deze van een Porsche 924 Turbo die qua afwerking alleszins op een hoger peil staat. De Audi Quattro tenslotte is nog meer een Groot Toerisme-berline en zeker de meerinvestering niet waard voor wie een buiten het gewone liggende prestatiegerichte wagen wil. Want wat dit laatste betreft, beantwoordt de R5 Turbo tenvolle aan de verwachtingen."
KWALITEITEN
- Spectaculaire vormgeving
- Briljante motor boven 3800 o/m
- Goed gespreide bak
- Resolute wegligging
- Doeltreffende remmen
- Goede geluidsisolatie
GEBREKEN
- Gebrek aan vermogen bij lage toerentallen
- Stroef schakelende bak
- Minuskuul interieur
- Gedeeltelijk onleesbaar instrumentenbord
- Onvoldoende verluchting
- Onbestaande koffer
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 1 (1979)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 17 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 23 (1980)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 68 (1982)
>> Lees ook – Flashback – 'De Auto Gids' nr. 109 (1983)
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!