De Amerikaanse auto-industrie was in de ban vliegtuigen, straaljagers en raketten, een fascinatie die een heleboel futuristisch ogende conceptcars opleverde. Zoals deze GM-X Stiletto, een conceptcar die in 1964 debuteerde op de in New York georganiseerde Wereldtentoonstelling. De auto was een lege doos, want van een ophanging of een aandrijfgeheel was geen sprake. Maar dat werd ruimschoots goedgemaakt door het spectaculaire koetswerkdesign.
Net zoals dat het geval is bij een vliegtuig wilden de ontwerpers van de GM-X Stiletto een grotendeels uit een stuk opgetrokken en zo aerodynamisch mogelijk vormgegeven koets. De messcherpe neussectie kwam met geïntegreerde koplampen, terwijl de voorruit zich rond het koetswerk wikkelde. Bijzonder knap, alleen zorgde die designkeuze ervoor dat de GM-X Stiletto geen deuren had. Wel een openzwaaiende achterpartij, want om in te stappen, moest je langs achteren.
Luchtremmen
Nu was die klauterpartij de moeite wel waard, want het interieur - we hebben het wellicht beter over de cockpit - oogt haast even spectaculair als het koetswerk. Een overdaad aan tellertjes, metertjes, lichtjes en hendeltjes, met een stuur dat meer op een vliegtuighendel geleek. De GM-X Stiletto beschikte ook over een automatische airconditioning, over ultrasone sensors die obstakels detecteerden en over een achteruitrijcamera. En zie je die flappen op het koetswerk, achter de achterwielen? Dat zijn luchtremmen.
De GM-X Stiletto was een kind van de zogeheten Jet-Age, een tijdperk dat de toenmalige technologische evoluties vertaalde naar futuristische concepten. Toen dachten we dat de auto's van de nabije toekomst zouden kunnen vliegen, van stad naar stad, van werelddeel naar werelddeel en van planeet naar planeet. Dat idee werd snel bijgesteld, maar leverde wel fantastische ontwerpen op.
Wie denkt in de GM-X Stiletto een Pontiac te zien, heeft geen ongelijk. Deze conceptcar kreeg een nieuwe neus en een ander kleurtje, werd herdoopt tot Pontiac Cirrus en maakte opnieuw grote sier op de Wereldtentoonstelling in 1965. Ook recyclage zou een futuristisch concept blijken...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!