In 1970 presenteerde Lamborghini de Jarama, genoemd naar een Spaanse streek waar ze vechtstieren trainden (en dus niet naar het gelijknamige Formule 1-circuit). Deze GT volgde de Islero op en combineerde een ingekort chassis Espada-chassis met een door zes Weber-carburateurs gevoede 4 liter-V12, al maakt deze 2+2 het verschil met zijn lijnenspel. Het koetswerkontwerp is van de hand van Marcello Gandini, in 1970 werkzaam voor designhuis Bertone. Vooral de voorzijde van deze Lamborghini, getooid met gedeeltelijk verscholen koplampen, blijkt uitstekend bestand tegen de tand des tijds.
De Jarama was best een moderne Lamborghini, uitgerust met vier remschijven (waarvan de voorste geventileerd waren) en uit magnesium vervaardigde 15-duimsvelgen van Campagnolo-makelij. Dat mocht ook wel, van de V12 ontwikkelde een vermogen van 350 pk en stuwde de GT naar een topsnelheid van 260 km/u.
Kwaliteitsinjectie
Zoals het een zichzelf respectereden Gran Turismo betaamt, kwam de Lamborghini Jarama met een luxueus interieur, gehuld in leder en getooid met comfortabele stoelen en een airconditioning. Voor een sportieveling met dergelijk prestatiepotentieel was ook het koffervolume royaal, zodat de vier inzittenden meer konden meenemen dan enkel een tandenborstel en een vers setje ondergoed. Nu was het niet allemaal rozegeur en maneschijn, want de algemene afwerkingskwaliteit werd sterk bekritiseerd wegens ondermaats voor een peperdure en exclusieve Lamborghini.
Daarom maakte Lamborghini snel werk van een S-versie, die de Jarama in 1972 kwam vervangen na een productie van 177 exemplaren. Het interieur verwelkomt een nieuw dashboard en krijgt verzonken voorstoelen, die meer ruimte bieden aan de achterpassagiers. Ook de assemblage en de materiaalkeuze is beduidend beter dan op de eerste exemplaren. De Jarama S herken je aan zijn motorkap met slanke luchthapper, zoals het exemplaar op de foto's. Tussen de voorwielen lag een naar 365 pk opgekietelde variant van de V12-krachtbron. De heerlijke velgen met centrale wielmoer waren wel verdwenen. Na nog eens 150 exemplaren staakte Lamborghini de productie van de Jarama in 1976.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!