Eind jaren 80 draaide het gamma van het veelgeplaagde Maserati bijna uitsluitend rond de Biturbo en zijn evoluties en afgeleides, maar in december 1990 stelde het merk uit Modena, dat toen in handen was van De Tomaso, de Chubasco voor. Dat prototype voor een sportieve tweezitscoupé moest een voorbode worden van een nieuw topmodel dat het moest opnemen tegen supercars als de Ferrari Testarossa en de Lamborghini Diablo.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Daartoe maakte de Chubasco gebruik van de 3,2 liter grote biturbo-V8 met droog carter uit de Shamal, de über-Biturbo-afgeleide waarvan de productieversie op hetzelfde moment werd voorgesteld. Voor de gelegenheid werd de achtpitter echter opgewaardeerd tot 430 pk, vermogen dat via een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen en een sperdifferentieel naar de – uiteraard – achterste wielen werd gestuurd.
Gandini
Het koetswerk van de Maserati Chubasco was getekend de beroemde Marcello Gandini. Net als heel wat eerdere creaties van zijn hand pakt de auto uit met een uitgesproken wigvorm, terwijl de deuren naar boven scharnierden. Ook opvallend is de vorm van de achterste wielkasten, die net als bij de Shamal niet rond zijn, een designfeature dat later ook zou terugkomen op de in 1996 gelanceerde vierde generatie van de Quattroporte.
Maar de Chubasco valt ook op door de afwezigheid van spoilers. De grote achterspoiler die te zien was op eerdere schetsen, was niet aanwezig op de conceptcar. Die was ook niet nodig, want Gandini had andere ingrepen bedacht om de downforce te optimaliseren. Zo werd de rijwind via drie frontale luchtinlaten onder de voorbumper langsheen de deuren en verder naar de achterpartij gekanaliseerd, en vervolgens afgevoerd via luchtuitlaten onder de achterlichten.
Naast het grondeffect dat daardoor ontstond, zorgde diezelfde luchtstroom in één moeite door voor koeling van motor en aandrijving. Ook de volle wielen waren uiteraard bedoeld om de aerodynamica te verbeteren. Verder had de Chubasco niet alleen een targadak dat elektrisch kon worden opengeschoven, maar kon ook de motorkap elektrisch een beetje worden geopend om in extreme gevallen de hitte van de motor nog beter te laten ontsnappen.
Gecancelled door Fiat
Verder dan de fase van niet-rijdend prototype is de Chubasco echter niet geraakt. De oorspronkelijke bedoeling was er 450 exemplaren van te produceren vanaf 1992, maar toen Fiat meerderheidsaandeelhouder werd van Maserati, werd de stekker eruit getrokken omdat de operatie te duur werd bevonden. Het prototype bestaat wel nog altijd, en maakt deel uit van de collectie van Umberto Panini.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!