Mitsubishi is niet meer dan een schim van de constructeur die ze vroeger waren. Al wordt dat pas echt duidelijk als je in de archieven duikt en op vooruitstrevende concept-cars zoals deze HSR-II botst. HSR staat voor Highly Sophisticated Research en bundelt zes verschillende onderzoeksvoertuigen die de Japanse constructeur ontwikkelde tussen 1987 en 1997, een periode van technologische hoogconjunctuur. Het gaat dus niet om designstudies die enkel mooi willen wezen, maar om rijdende studiemodellen.
>> AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Wij vinden deze op de Tokyo Motor Show van 1989 voorgestelde Mitsubishi HSR-II de meest interessante concept-car van de reeks, al was het maar omdat de Japanse constructeur dit ontwikkelingsprototype rechtstreeks linkt aan de HSX Concept, de sportwagen die uiteindelijk in productie zou gaan als de Mitsubishi 3000GT VR4 (of als GTO in thuisland Japan). En als Dodge Stealth, maar dat is een ander verhaal.
Snelheidsduivel
De Mitsubishi HSR-I uit 1987 vormde een uitstekende basis voor nieuwe experimenten. Onder zijn gestroomlijnde koetswerk verstopte de sportwagen een heleboel slimme technologie, die aangestuurd werd door een centrale computermodule. Niet alleen de ophanging, de gaspresons en besturing was adaptief, maar ook de remmen en zelfs de zitpositie pasten zich automatisch aan de rijomstandigheden aan. Aangedreven door een 300 pk sterke 2 liter-turbomotor haalde de Mitsubishi HSR-1 een topsnelheid van 350 km/u.
Was de HSR-1 vooral bedoeld om zo snel mogelijk van punt A naar B te snellen, dan wou zijn opvolger die rit vooral een stuk leuker maken. De viercilinder werd vervangen door een V6-biturbo met een cilinderinhoud van 3 liter en een piekvermogen van 365 pk, maar het was zijn met actieve aerodynamica gezegende koetswerk waarmee de Mitsubishi HSR-II opzien baarde.
Knightrider
In normale omstandigheden pronkte de Japanse concept-car met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,20, maar in de downforcemodus kwamen er allerlei actieve flaps uit het koetswerk schuiven - zoals de Peugeots uit de fillmfranchise Taxi, of zoals de Super Persuit Mode van KITT - die extra neerwaartse druk genereerden. Op de achtersteven van de Mitsubishi HSR-II stonden bovendien twee actieve flappen die de sportwagen helpen met draaien, een systeem dat we tegenwoordig ook terugvinden op de Pagani Huyara.
Naast die Active Aero Control beschikte de Mitsubishi HSR-II ook over vierwielaandrijving en vierwielsturing. En over een adaptieve cruisecontrole die de afstand tot zijn voorligger automatisch regelde. Er was zelfs een volledig autonoom parkeersysteem dat deze sportwagen automatisch in de nauwste garageplaatsjes manoeuvreerde. Al die systemen werden aangestuurd door een centrale computer die Mitsubishi de OSC-II noemde.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!