In 1983 wilde Nissan laten zien hoe de auto van de 21e eeuw eruit zou kunnen zien. De conceptcar NX-21 waar de Amerikaanse designafdeling van het merk mee voor de dag kwam, heeft echter niet veel gemeen met de nieuwe X-Trail die de Japanse constructeur zopas lanceerde.
LEES OOK AutoGids' Terug naar de Toekomst - modeloverzicht van A tot Z
Begin jaren 80 liet dan ook nog niets vermoeden dat de autokopers van de 21e eeuw massaal zouden vallen voor SUV's in alle vormen en formaten. De NX-21 was dan ook een berline met een coupéachtige lijn die zich nog het best laat omschrijven als hoekig.
Instappen in de NX-21 deed je via twee grote, in het dak scharnierende deuren die zowel toegang boden tot de twee voorste als de twee achterste plaatsen. Nadeel was wel dat van de zijruiten maar een klein deel kon worden opgengeschoven.
Voor de rest werd de NX-21 gekenmerkt door een erg platte neus, voorzien van bijzonder smalle richtingaanwijzers en koplampen met een 'randje'. De wielen zien er ook vrij groot uit voor die tijd. Ook opvallend is de vorm van de achterruit, die met slechts een flinterdunne C-stijl overgaat in de zijruiten. Een B-stijl was er trouwens ook al niet, dus over de structurele stijfheid zullen we het maar even niet hebben.
Turbine
Daarnaast ziet ook de hele achterpartij er... speciaal uit. Dat komt vooral omdat de motor zich daar bevindt (wat meteen ook verklaart hoe de snuit zo plat kan zijn). Die motor op zich was trouwens ook bijzonder, want het ging om een turbinemotor die zowel kon draaien op gas als op diesel, lichte olie, kerosine of alcohol...
Het interieur moet in die tijd al even bevreemdend geweest zijn, met een 'zwevend' stuurwiel, digitale (!) instrumenten en voorstoelen die zwenken om het instappen te vergemakkelijken...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!