In 1968 liepen de eerste Opel GT’s van de band. Dat was het orgelpunt van een project dat drie jaar eerder was aangevat met de onthulling van de concept Experimental GT tijdens het salon van Frankfurt van 1965. Het productiemodel had een vrij korte carrière: na 5 jaar zat het erop. Nochtans liet hij een blijvende indruk na en werd hij een icoon voor Opel. De Europese mini-Corvette, die was ontwikkeld op een Kadett-chassis, was verkrijgbaar met twee motoren, die de achterwielen aandreven: een 1.1 met 60 pk uit de Kadett en een 1.9 met 90 pk van de Rekord. De meeste klanten kozen voor die laatste. De GT 1900 haalde een topsnelheid van 185 km/u en sprintte van 0 naar 100/u in 11,5 seconden.
Jubileumjaar
In het interieur vielen de kuipstoelen op, naast het driespaakstuurwiel en de ronde instrumenten. Het veiligheidsniveau was hoog. Opel had trouwens een cabrioprototype bedacht en een dieselversie, maar die kwamen nooit op de markt. De naam GT dook weer op van 2007 tot 2009 op een roadster, een kloon van de Saturn Sky van moederhuis General Motors. Maar die kon nooit de grote schoenen vullen van de oorspronkelijke GT. Die laatste viert van 3 tot 5 mei zijn vijftigste verjaardag tijdens de Bodensee-Klassik op de oevers van het gelijknamige meer. Hij zal trouwens ook de rest van zijn jubileumjaar deelnemen aan allerlei andere evenementen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!