Opel broedde al een tijdje op een sportieve GT, maar toenmalig eigenaar General Motors stak er een stokje voor. Het project, een coupé op de technische fundamenten van de Diplomat, kwam via koetswerkbouwer Frua bij Bitter terecht en leidde in 1973 tot de CD. Die bleef tot 1979 in productie, maar meer dan 400 exemplaren werden er niet geproduceerd.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Inmiddels was Opel opnieuw bezig met een sportieve GT, een showcar waarmee de Duitse constructeur het ontwikkelingswerk met wankelmotortechnologie onder de aandacht wou brengen.
GT/W wordt gewoon GT
Daarom heette de conceptcar Opel GT/W, met de W van Wankel. Maar alweer speelde General Motors spelbreker, want het wankelproject werd geschrapt en de bestaansreden van de GT/W overbodig. Maar de wagen bestond, dus schopte de Opel GT (zonder W) het in 1975 toch tot op de beursvloer van het Autosalon van Genève. Met een goudgespoten koetswerk, maar zonder motor.
Er zou ook een testprototype bestaan, aangedreven door de 5,3 liter-V8 van de Opel Diplomat (de motor die ook in het vooronder van de Bitter CD lag). Maar eventuele productieplannen kregen nooit groen licht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!