De in 2013 op de IAA van Frankfurt gepresenteerde Audi Nanuk Quattro Concept wou de dynamiek van een supersportwagen zoals de R8 combineren met de veelzijdigheid van een vierwielaangedreven terreinwagen. Het resultaat was een knap gelijnde crossover met een midscheeps geplaatste V10-krachtbron die wil schitteren bij dagelijks gebruik, op het circuit én naast de begane weg.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
Hoewel deze designstudie geen rechtstreeks vervolg kreeg in het portfolio, bundelde de Audi Nanuk Quattro Concept een heleboel innovaties die inmiddels terug te vinden zijn op de productiemodellen uit Ingolstadt.
V10 TDI
Het lijnenspel van de Audi Nanuk kwam tot stand in samenwerking met Italdesign Giugiaro, het vanuit Turijn opererende designhuis dat sinds 2015 tot de portefeuille van Volkswagen behoort. Het 4,54 meter lange en 1,34 hoge koetswerk gebruikte een uit aluminium opgetrokken spaceframe met panelen uit CFRP (met koolstofvezel versterkt kunststof), gewichtsbesparende maatregelen die niet konden verhinderen dat deze crossover nog steeds 1,9 ton op de weegschaal zette. De Audi Nanuk beschikte over matrixledlampen, over naar voren openende vlinderdeuren en over een transparante motorafdekking waardoor je de V10-krachbron kon bewonderen.
Hoewel de Audi Nanuk veel weg had van een R8 op hoge poten, kreeg de avontuurlijke tweezitter een andere krachtbron in de achtersteven gelegd. Het ging niet over de atmosferische V10 die ook Lamborghini destijds gebruikte voor de Gallardo, maar om een TDI-dieselblok dat een cilinderinhoud van 5 liter combineerde met een piekvermogen van 544 pk en een maximumkoppel van 1.000 Nm. Die power werd op alle vier de wielen gezet via een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. De Audi Nanuk had aan 3,8 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten, haalde een topsnelheid van 305 km/u en verbruikte niet meer dan 7,8 liter per 100 kilometer.
Cameraspiegels
De ophanging van de Audi Nanuk droeg dubbele wishbones voor- en achteraan, stond op stevige 22-duimsvelgen en vertrouwde op koolstofkeramische remmen. De adaptieve luchtvering met elektronisch gestuurde dempers zorgde ervoor dat je de rijhoogte manueel kon aanpassen: ofwel 3 centimeter lager dan default, ofwel 4 centimeter hoger. Die rijhoogte paste zich ook automatisch aan de omstandigheden aan, zich baserend op de data van het navigatiesysteem. Om de wendbaarheid te vergroten, introduceerde de Audi Nanuk bovendien een actief meesturende achteras.
In 2013 zetten de interieurs van Audi de standaard met hun digitale dashboardomgeving, hun kwalitatieve bediening en hun ergonomische inrichting. En dat zag je ook bij deze designstudie. De cockpit van de Audi Nanuk hield het strak en minimalistisch, maar oogde simpelweg geweldig. Je kan blijven kijken naar de tellerpartij, naar de stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en naar de talloze designdetails. Het interieur beschikte reeds over inductielading voor je smartphone en over cameraspiegels.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!