Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Wat vond (De) AutoGids in 1992 van de Subaru SVX?

Geschreven door Gaetan Philippe op 04-04-2020

Duik in deze periode van lockdown samen met ons in de archieven van (De) AutoGids! Vandaag blikken we terug op de Subaru SVX.

Retrotest / Subaru SVX / AutoGids 1992

Subaru onthulde de conceptcar Alcyone SVX op het salon van Tokio van 1989. Die benaming was geenszins toevallig. Het Subaru-logo telt zes sterren, die de zes zichtbare sterren voorstellen van de Plejaden, een sterrenhoop in het sterrenbeeld Stier. En hoe heet de helderste ster van die groep? Alcyone natuurlijk. Geef toe dat dat een beetje suggestiever is dan SVX, de naam waaronder de Alcyone buiten Japan op de markt gebracht zou worden. SVX stond voor Subaru Vehicle X.

Voor dit eerste uitstapje in het segment van de GT-coupés wilde Subaru niets aan het toeval overlaten en dus bleef de productieversie trouw aan de conceptcar. Voor de stijl werd een beroep gedaan op Giorgetto Giugiaro van Italdesign, die over de brug kwam met een origineel design, dat met name gekenmerkt werd door atypische, op de luchtvaart geïnspireerde zijruiten.

Voor de rest werd enkel gekozen voor de meest prestigieuze componenten uit de Subaru-rekken: de grootste motor die de Japanners in huis hadden, een zescilinder-boxer van 3,3 liter, een viertrapsautomaat en vierwielaandrijving. Dat alles aangevuld met een rijkelijke uitrusting voor slechts twee uitvoeringen: de ene voorzien van een stoelbekleding in leder en alcantara, de andere met een volledig lederen bekleding. Verder was alles standaard.

  • Gedetailleerde wegtest: Subaru SVX // De AutoGids nr. 336 (20 augustus 1992)
  • Tekst: Gaétan Philippe // Bewerking: Michael Return

Retrotest / Subaru SVX / AutoGids 1992

Motor

“Nadat Subaru besloot voor zijn nieuw vlaggenschip een boxer te bouwen, want een motor in V werd te duur, werd een H6 atmosferische 3,3 liter in aluminium op stapel gezet. Die is origineel wegens de hoek van zijn cilinderkoppen. Hij heeft één stel van twee bovenliggende nokkenassen per cilinderbank die onmiddellijk de vier hydraulische kleppen per cilinder bedienen. Tuimelaars zijn er niet en de distributieriem bedient enkel de uitlaatas die via een tandwiel op haar beurt de inlaatas aandrijft. Hij levert 230 pk en 309 Nm en heeft enkel een automaat met vier versnellingen.”

Prestaties

“Met 29,9 seconden van 0 naar 1000 meter toont de SVX het temperament van een Mercedes 300 SL, een Lexus V8 en een Audi V8, alle drie gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. De hernemingen zijn bij kickdown in Drive bijzonder comfortabel. In de praktijk is deze SVX nooit kortademig en hangt hij uitstekend lineair aan het gas zodat de beste drieliters vierentwintigkleppers op de markt hem heel wat te benijden hebben.”

Wegligging

“De oude XT had ook een handgeschakelde vijfbak en een centraal differentieel die het koppel half om half verdeelde tussen beide assen. De SVX daarentegen heeft enkel een automaat met vier versnellingen en een koppelverdeling van 35/65% tussen voor- en achteras. Deze verdeling kan echter variëren (60/40%) dankzij een elektronisch gestuurde meerschijvenkoppeling. U merkt dus ook wel dat deze SVX tot een elite behoort en vooral inzake vierwielaandrijving over een zeldzame en hoogstaande techniek beschikt. Deze grote coupé blijkt opmerkelijk veilig, daarbij geholpen door zijn erg performante banden, in casu Michelin MXX3’s, speciaal voor GT’s en krachtige berlines ontwikkeld.”

Comfort

“Ondanks hun laag profiel blijven die banden zeer comfortabel, maken ze weinig rolgeluiden en passen ze bij een zacht ingestelde ophanging. De Coupé SVX biedt comfortabel plaats aan vier volwassenen, al moet u omwille van de vorm van het dak bepaalde toegevingen doen. Er is achterin niet zo veel hoofdruimte. Daarentegen is er voldoende ruimte voor de benen en is de instap naar alle vier de plaatsen behoorlijk. Geraffineerd, snel, geruisloos en comfortabel zijn de epitheta die de SVX het best beschrijven. De wagen heeft bovendien alle denkbare comfortvoorzieningen. Hij vraagt nooit een extra inspanning van zijn koper om die standing te kunnen bieden. De constructeur deed een geslaagde inspanning om een onberispelijk afgewerkte wagen te leveren ware het niet dat de imitatiehouten paneeltjes rond het instrumentenbord, op de console en in de buurt van de radio zo goedkoop overkwamen.”

Retrotest / Subaru SVX / AutoGids 1992

Voor

  • Coupé met gesofisticeerd comfort
  • Goede wegligging
  • Uitrusting en prijs
  • Soepele, sobere motor met karakter
  • Goede banden
  • Vlotte en originele lijn
  • Doorgaans goede afwerking

Tegen

  • Boordplank in imitatiehout
  • Hoofdruimte achterin
  • Onhandige zijruiten
  • Vrij zware auto
  • Tijdelijk bruikbaar miniatuur reservewiel

Cijfers

  • Testgemiddelde: 14,6 l/100 km
  • Topsnelheid: 229 km/u
  • 1000 meter vanuit stilstand: 29,9 seconden
  • Basisprijs: 1.545.413 Belgische frank

Retrotest / Subaru SVX / AutoGids 1992

Besluit

“Er prijken niet minder dan zes sterren in het logo van het merk… In het geval van de SVX zijn die allemaal verdiend, tenzij twee. We pakken hem één ster af voor het imitatiehout aan de boordplank en één voor de beperkte hoofdruimte achterin. Blijven dus nog vier sterren. Die ruime waardering verdient de SVX omwille van zijn rijcomfort (geruisloosheid, ophanging, klimaatregeling, automatisch schakelgemak). In de tweede plaats wegens zijn wegligging en rijveiligheid (4x4, ABS, steengoede banden, enzovoort). In de derde plaats wegens de motor. Vervolgens is er de uitrusting. Deze wagen heeft namelijk een ongemeen volledige en degelijke aankleding meegekregen die gecombineerd wordt met een origineel koetswerk.”

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten