Aanvankelijk zag Volkswagen het Spaanse Seat als het Alfa Romeo van de groep. Maar om die sportieve ambities waar te maken, heb je emotionele modellen nodig. Die bekommernis leidde in 1999 tot deze Seat Formula Concept, een compacte roadster met een koetswerk uit koolstofvezel (waardoor het gewicht op 900 kilogram bleef steken) en met een midscheeps gemonteerde turbomotor.
>> AutoGids' Back to the Future - modeloverzicht van A tot Z
De aan een semi-automatische transmissie gehangen 2 liter-krachtbron stuurde 240 pk naar de aangedreven achterwielen en zorgde ervoor de de Seat Formula Concept in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u sprintte.
Tango
Met de Seat Formula Concept ging de Spaanse VW-dochter op zoek naar een nieuwe designtaal, een queeste die tot interessante probeersels leidde. Let op de minimalistische cockpit, op de tellerpartij die anologie wijzers combineert met digitale tellers, op de wegwerkte achterlichtblokken of op de in de achtersteven geïntegreerde uitlaatpijpen. Uiteindelijk zou Seat voor een heel andere designtaal kiezen, die in 2001 geïntroduceerd werd op de Tango Concept.
De technische basis waarop de Seat Formula bouwt, wou Volkswagen recycleren voor andere merken van de groep. Zo was er even sprake van een Audi R4 en zelfs van een VW Roadster, maar die plannen bleken naast te duur ook een gevaar voor het succes van de Audi TT en de Porsche Boxster.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!