Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nostalgie / Terug naar de toekomst met de MG EX-E uit 1985

Geschreven door Kevin Kersemans op 02-02-2023

AutoGids gaat terug naar de toekomst. Een duik in de archieven levert deze uit 1985 stammende MG EX-E op. Wat maakt deze conceptcar zo bijzonder?

In 1985 stelde MG op het salon van Frankfurt de conceptcar EX-E voor. MG was toen nog volledig in Britse handen maar had op dat moment geen eigen gamma meer – de tijd van de kleine sportieve roadsters was vervlogen en zou pas in de jaren 90 terugkomen. Eerst voorzichtig met de RV8, in feite een gemoderniseerde versie van de stokoude MGB met een V8-motor van Rover, nog later met de MG F en TF.

Maar anno 1985 was MG  in feite enkel nog een sportieve badge voor verschillende modellen van Austin Rover. Zoals de Metro, waar wel een onwaarschijnlijke groep B-rallyversie van werd afgeleid. Het is te zeggen, het enige dat de Metro 6R4 gemeen had met het piepkleine stadsautootje, was zijn silhouette, en dan nog. Onder zijn flink met anabole steroïden ingespoten koetswerk schuilde een centraal opgestelde, drie liter grote V6. Dat was de basis die werd gebruikt voor de EX-E, een conceptcar voor een op en top Britse supercar.

Vooruitstrevend

Het was echter niet zozeer dat aandrijfgeheel dat de EX-E zo bijzonder maakte. De conceptcar pakte uit met verschillende kenmerken die in 1985 nog erg bijzonder waren. Zoals digitale instrumenten, een head-updisplay, een zelfdimmende achteruitkijkspiegel, een geïntegreerde telefoon met stembediening, parkeersensoren of automatische ruitenwissers.

Maar ook zijn constructie was gesofisticeerd: hij stond op een ultralicht aluminium spaceframe dat bekleed was met in de massa gekleurde koetswerkpanelen van polypropyleen. Daarbovenop een glazen koepel met een uitneembaar targapaneel. Bovendien kon hij met zijn koplampen ingeklapt uitpakken met een Cx van 0,24, waarmee hij bijzonder gestroomlijnd was voor die tijd.

Een van de leden van het designteam was trouwens de jonge Gerry McGovern, die later de MG F ontwierp en tegenwoordig bij Jaguar Land Rover te vinden is. Hoewel bij het ontwerp van de MG EX-E wel rekening werd gehouden met een eventuele productie, is daar niets van in huis gekomen. Wellicht had de Austin Rover-groep op dat moment andere katjes te geselen...

Journalist AutoGids/AutoWereld

Instagram: @kvnkrsmnsonwheels

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten