Een supercar is meer dan de combinatie van een getalenteerd chassis, een pk-zwangere motor en een aerodynamisch koetswerk, ook de looks moeten kloppen. Woeste elegantie of ingetogen agressie, het is maar hoe je het bekijkt. Zoals een Ferrari F40, want die heeft het allemaal. Dat kan niet van elke supercar gezegd worden. We staken onze koppen bij elkaar en maakten een lijst van 10 wel erg lelijke eendjes.
10. Lamborghini Veneno (2013)
Een Lamborghini hoort een dramatisch lijnenspel te hebben, maar met de Veneno ging het Centro Stile helemaal overboord. Deze peperdure, in een beperkte oplage gebouwde supercar is een bonte verzameling van allerlei spoilers, vinnen en andere luchthappers die luidkeels vloeken bij elke vorm van goede smaak. En dat is jammer, want de technische basis is die van de Lamborghini Aventador. Inclusief diens atmosferische V12.
9. Gumpert Apollo (2008)
Ontwikkeld door Roland Gumpert, een van de sleutelfiguren achter de rallysuccessen van de Audi Quattro, moest de Apollo de verschillen tussen een supercar voor de openbare weg en een racewagen voor het circuit tot een minimum reduceren. Een technisch meesterwerkje, aangedreven door een V8-biturbomotor van Audi-origine. Maar je wil er 's morgens niet naast wakker worden. De vleugeldeuren brengen geen zoden aan de dijk, de Gumpert Apollo is een aanslag op elke vorm van esthetiek.
8. Hispano Suiza Carmen (2020)
Een legendarische naam vraagt om een retromodern ontwerp, maar het koetswerkontwerp van de Hispano Suiza Carmen heeft veel weg van een mislukt experiment. Deze supercar is het slachtoffer van een heleboel interessante ideeën die simpelweg niet blijken te werken wanneer je ze samenvoegt.
7. Vector M12 (1996)
Vector gebruikte een Lamborghini Diablo als basis voor deze M12, weliswaar met een centraal voor de versnellingsbak gemonteerde V12-motor (in de plaats van erachter zoals bij de Diablo). De verpakking was minder boeiend, met een te korte neus waarop merkwaardig vormgegeven klaplichten stonden en een te lange achterpartij die de grote spoiler nog groter deed lijken. En dan hebben we het geeneens over de rest van het uit glasvezel opgetrokken koetswerk.
6. McLaren Elva (2021)
Het chassis en het aandrijfgeheel van de Senna gecombineerd met een historische naam en een vooruitstrevende manier de rijwind over de cockpit te duwen: op papier heeft de McLaren Elva het winnende lotterijticket in handen. Maar kijk naar de uitwerking en je weet waarom niemand deze supercar hebben wil.
5. Scuderia Cameron Glickenhaus 004 Stradale (2019)
Nog zo'n supercar die alles goed lijkt te doen, van de cockpit met centrale zitpositie tot de slanke achterpartij die de luchtstroom precies leidt waar de ingenieurs hem hebben willen. Een spektakel van leuke designvondsten, maar het geheel is minder geslaagd. Om niet te zeggen dat de SCG 004 S gewoon lelijk is.
4. Aston Martin V8 Vantage Zagato (1986)
Zagato heeft een heleboel wondermooie Aston Martin-creaties op zijn CV staan, maar wat het Italiaanse designhuis uitstak met deze V8 Vantage blijft de autoliefhebbers in twee kampen verdelen. Beide kampen vinden hem lelijk, dat is geen punt van discussie. Maar het ene kamp vindt dat net cool, terwijl het andere liever zijn ogen uitsteekt dan er te moeten naar kijken.
3. Mercedes CLK GTR AMG (1999)
Met het oog op het gloednieuwe GT1-kampioenschap kwam Mercedes met de door AMG ontwikkelde CLK GTR op de proppen. Een geboren winnaar die zowel de McLaren G1 GTR als de Porsche 911 GT1 at als ontbijt. Maar de lichtblokken waren die van de CLK Coupé, die de racewagen pasten als een tang op een varken.
2. De Tomaso Guara (1993)
Dankzij de wilde Pantera klinkt De Tomaso nog steeds als een klok, waardoor we geneigd zijn de Guara met de mantel der liefde te bedekken. Tot je deze supercar eens goed bekijkt en ziet dat de designers zowat alles mis deden wat ze mis konden doen. Ze hebben tenminste het fatsoen gehad om het lijnenspel niet te proberen redden met extra spoilerwerk.
1. Caparo T1 (2007)
Een kruising van een F1-wagen met een sportprototype, ontwikkeld door ingenieurs die hadden meegewerkt aan de legendarische Mclaren F1. De Caparo T1 moest zo licht mogelijk zijn en zoveel mogelijk downforce ontwikkelen, maar vergat dat mooie racewagens doorgaans ook snelle racewagens zijn. Maar goed dat je best een helm opzet, want wie wil er gezien worden in deze supercar?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!