Deze twee werden destijds meerdere keren met elkaar geconfronteerd in De AutoGids. Een jaar voor deze tweekamp namen de 911 en de 968 het op twee verschillende Franse circuits al tegen elkaar op, dat van Val de Vienne en dat van Lédenon. De wagens werden om de beurten bestuurd door onze 911-expert, wijlen Paul Frère. En in beide gevallen moest de 911 Carrera 2 in het stof bijten voor de nieuwkomer, de 968, die heel wat voordeel haalde uit zijn rijevenwicht. Moeilijk te verkroppen voor de aanhangers van de 911. Nadat hij zelf de levendigheid van de 968 had kunnen ondervinden, schreef Paul Frère deze analyse: “De 911 is niet te fel verburgerlijkt. Met 150 kg minder was de Carrera RS waarmee ik in Japan kon rijden veel sneller dan de meeste rivalen.” Die 911 Carrera RS zou uitkomen in 1992, een jaar later gevolgd door een 968 Club Sport, eveneens een lightversie. Die laatste positioneerde zich als een minder dure en 50 kilo lichtere versie met sportieve kenmerken, maar met prestaties die uiteindelijk niet zo ver verwijderd waren van die van de standaard-968. We confronteerden destijds de 968 Club Sport, op dat moment het minst dure model van Porsche, met de 911 RS, een versie die puur bestemd was voor competitiegebruik en die werd ontwikkeld op basis van ervaring in de Carrera Cup.
- Tweekamp: Porsche 911 Carrera RS vs 968 Club Sport // De AutoGids nr. 352 (1 april 1993)
- Tekst: Jean-Jacques Cornaert // Bewerking: Michael Return & Kevin Kersemans
Motor
“Terwijl de 968 CS zowat vijftig kg minder op de balans kon zetten, levert zijn grote viercilinder van drie liter met zestien kleppen 240 pk en onderging hij geen wijzigingen zodat de verhouding tussen zijn gewicht en zijn vermogen van 5,7 kg/pk naar 5,5 kg/pk daalde. In vergelijking met de 3.6 van een Carrera 2 levert de zescilinder-boxer van de Carrera RS 10 pk meer, hetzij 260 pk. De RS wint niet minder dan 130 kg aan gewicht ten opzichte van de Carrera 2 en de verhouding gewicht-vermogen gaat er dus veel sterker op vooruit dan bij de 968: 4,7 kg/pk tegen 5,4 kg/pk.”
Prestaties
“Onze vorige confrontaties tussen de 968 en de 911 draaiden allemaal op enkele tiendes van een seconde voordeel voor de viercilinder. Na 400 en 1000 m uit stilstand in 14,3 en 26,3 s te hebben afgelegd, blijkt de vooruitgang van de CS ten aanzien van zijn eerste versie slechts een paar tiendes te bedragen (14,6 en 26,7 s). In deze test gooit de RS het drastisch over een andere boeg en pakt hij met 13,1 en 24,1 s uit, prestaties die in een hogere categorie thuishoren. Deze tijden zijn gelijklopend met die van de oude 911 Turbo en stukken beter dan die van de Carrera 2 die 13,8 en 25,2 s liet afklokken.”
Wegligging
“Op het Bugatti-circuit bedraagt het verschil per ronde iets meer dan zeven seconden, hetzij anderhalve seconde per kilometer ten voordele van de RS. Dat is een duidelijk verschil en het verbaast niemand. De RS is zoals Paul Frère het schreef, temidden van de regelmatig gebouwde seriewagens, de sportiefste en de meest te duchten rivaal op een omloop. Maar in tegenstelling tot wat een gewoon onderzoek van de cijfers zou leren, is de 968 CS verre van een luiwammes die zich belachelijk heeft gemaakt. De wagen is bijzonder evenwichtig en rijdt uitermate makkelijk tegen een hoog tempo. In de RS heerst een duidelijke racesfeer. De zescilinder boxer huilt achter de chauffeur en de remmen zijn zo krachtig en uithoudend dat men er hard tegenaan durft gaan. Maar zoals gewoonlijk is heel wat stuurnuance onmisbaar om onderstuur te vermijden bij het ingaan van een bocht en de overstuurreacties te kunnen doseren bij het optrekken tijdens het verlaten van de bochten.”
Comfort
“De harde en radicale RS is veel minder sociaal in de dagelijkse omgang. Zijn onbekrachtigd stuur en de verhoogde draaicirkel maken dat elk manoeuvre een ware krachttoer is en de minste oneffenheid wordt integraal tot in uw ingewanden doorgepompt. Het lawaai van de zescilinder boxer vlak achter de zetels vermengt zich met de geluiden van de versnellingsbak en het differentieel. Op gewone wegen wordt het comfort redelijk sterk in het gedrang gebracht zodra die er wat slechter gaan bijliggen. Als u ook nog wil reizen met uw Porsche, dan is de 968 CS in het voordeel. Sportief is deze auto alleszins, maar in tegenstelling tot wat men zou kunnen denken, is hij dat niet meer dan de 968 die we tot dusver kennen. Eigenaardig is dat de sportophanging geen deel uitmaakt van de standaarduitrusting. Hij is nogal lawaaierig en de zetels zitten hard, maar u krijgt GT-rijplezier.”
Porsche 911 Carrera RS
Voor
- Pure sportieveling
- Uitzonderlijke prestaties
- Wegligging en remmen van een racewagen
- Verrassend redelijk verbruik
Tegen
- Moeilijk om dagelijks mee te leven
- Vergt de verfijning van een racepiloot
- Dubbel zo duur als de 968 CS
Cijfers
- Testgemiddelde: 16,9 l/100 km
- Topsnelheid: 259 km/u
- 1000 meter vanuit stilstand: 24,1 seconden
- Basisprijs: 3.180.677 Belgische frank (huidige waarde: ± € 180.000!)
Porsche 968 Club Sport
Voor
- Prijs
- Combinatie motor-zesbak
- Onverwoestbare remmen
- Erg efficiënt weggedrag
- Versterkte sportiviteit
Tegen
- Geen (nog) hogere prestaties
- Onvolmaakte rijhouding
Cijfers
- Testgemiddelde: 16,7 l/100 km
- Topsnelheid: 250 km/u
- 1000 meter vanuit stilstand: 26,3 seconden
- Basisprijs: 3.155.000 Belgische frank (huidige waarde: ± € 65.000!)
Besluit
“De vergelijking tussen beide Porsches leert ons dat ze beide een andere kijk hebben op wat een sportieve manier van rijden behoort te zijn. Voor de ene speelt de gewichtvermindering ook een rol om de prijs te doen dalen. Voor de andere komt het erop aan een zo doeltreffend mogelijk sportief gedrag te vertonen.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!