Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / ANALYSE - Tokio Motor Show 2017 : Zelfvertrouwen

Geschreven door Tony Verhelle op 25-10-2017

Er hing een positieve sfeer op de persdag van de 45ste Tokyo Motor Show. De Japanse constructeurs zien de (groene) toekomst blijkbaar weer redelijk optimistisch tegemoet.

Je voelt dat ook aan de hele sfeer in deze superagglomeratie (Tokyo-Yokohama staat voor zo’n 40 miljoen inwoners). Tegenover twintig jaar terug zijn de monsterfiles nagenoeg verdwenen (dankzij een veel betere verkeersinfrastructuur en -management én een fors beter openbaar vervoer dan bij ons), de stad ademt terug en zijn inwoners bijgevolg ook. Ook Fukushima is lang genoeg achter de rug om terug vooruit te kijken, de kerncentrales worden/zijn eerder stiekem terug opgestart, business as usual, maar het onderwerp aansnijden blijft heikel, dat lijkt wat op België.

De Japanse constructeurs, die vorige afleveringen toch nog ietwat een kater hadden van eerst de economische crisis en dan de tsunami en zijn gevolgen, kijken nu terug hoopvol vooruit, de blik gericht op de Olymische Spelen in Tokyo, te organiseren in 2020. Dat gaat dan van heel concreet (2 prototypes van Toyota, een elektrische taxi en een waterstofbus, die effectief heel wat mensen zullen vervoeren tijdens dat grootse wereldevenement), tot meer vrijblijvend, maar praktisch overal wordt de elektrische kaart getrokken.

Mazda als alternatief

Grote uitzondering is Mazda, dat zijn nieuwe SkyActivX-motorgeneratie als alternatief stelt voor de elektrisch/hybride aandrijving en de show steelt met een paar bloedmooie concepten. De Coupé concept zal waarschijnlijk ook in dat stadium blijven, maar onze kop eraf als de Kai concept niet de voorbode is van de nieuwe Mazda 3.

 Hybride en elektrische auto's

Japan’s twee grootste constructeurs trekken helemaal de kaart van de hybride of volledig elektrische aandrijving, nummer een Toyota staat ook langer stil bij waterstof, waarvoor hier op deze grote eilandenarchipel een heel netwerk wordt uitgebouwd. Met zijn Nismo-conceptversie van de kersverse Leaf II wil Nissan blijkbaar af van het (te?) bezadigde imago van zijn elektrische aandrijving, maar waar beide ook enorm in geïnteressseerd zijn is artificiële intelligentie, de auto die zich aanpast aan zijn bestuurder maar in tweede instantie hem ook (bijna onmerkbaar) corrigeert.

 Toekomstvisie

Bij Mitsubishi is het overduidelijk dat de (relatief kleine) constructeur nu deel uitmaakt van een grote groep (de Alliance Nissan/Renault/Mitsubishi vecht met VW en Toyota voor plaats nummer een in de wereld), het ingenieursdenken krijgt er nu het gezelschap van een meer martkgerichte visie, mede dankzij de synergieën die het lidmaatschap van de Alliance met zich mee zal brengen. En wat brengt Mitsubishi mee naar die Alliance: zijn meer dan fatsoenlijke know-how qua (plug-in) hybride aandrijving.

 Apart

Een beetje weggeduwd op het einde van de hallen, maar daarom niet minder interessant, stonden Honda en Suzuki zij aan zij. Naast de nostalgisch ogende, maar supersympathieke en eigenlijk zeer eigentijdse UrbanEV (al in Frankfurt) prijkten bij Honda nu de Sports EV Concept en een aantal elektrische tweewielers. Bij Suzuki zijn er altijd een aantal wilde ideeën voor het typische Japanse fenomeen van de Kei-cars (zeer compacte, kleine autootjes met een bevoorrecht fiscaal statuut voor het rijden in  de stad), maar als tweewieler hadden ze daar ook een Burgman scooter op… waterstof.

Beloven, beloven

Subaru blijft zoals steeds zijn eigenwijze zelf , met uiterst sportieve versies van zijn bestaande modellen en een Viziv Performance Concept die zelfs designmatig aantrekkelijk kan genoemd worden.

Niemand vergeten

Tot slot nog een woordje over de steeds weerkerende aandacht van de Japanse constructeurs voor de zwakke of gehandicapte weggebruiker, het meest opvallend tot uiting gebracht door de trilogie Concept-i. De eerste kenden we al, nu komen daar de i-Ride (een tweezitter die zeer praktisch is voor de gehandicapte medemens) en de i-Walk, Toyota’s benadering van de Segways van deze wereld.

En de rest?

En de niet-Japanners horen we u vragen? Die zijn sporadisch aanwezig, de Duitse prestigemerken op kop, maar ook VW, terwijl ook de Fransen zich niet onbetuigd laten. In een van de doorlooppatio’s tussen de eigenlijke tentoonstellingshallen zagen we niet enkel Citroën met een kleine stand, maar ook Volvo (met de XC60). Tiens, hadden die niet gezegd dat ze nog maar 3 salons in de hele wereld deden, waar Tokyo niet bij hoorde? Of telt dit niet echt mee omdat ze half “op straat” stonden…

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten