Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ontcijferd / ANALYSE – Wie of wat is Polestar?

Geschreven door Tony Verhelle op 19-10-2017

Schijnbaar vanuit het niets dook deze week plots het nieuwe merk Polestar op met een opvallende plug-in hybride coupé van 600 pk en 1.000 Nm. Trouwe lezers weten dat er een verband is met Volvo, maar hoe zit dat nu precies?

Enkele jaren terug kocht Volvo Polestar, tot dan een ietwat onbekende tuner van Volvo’s, en bouwde het uit tot een (bescheiden) performance-arm, met Volvo-afgeleides die zich onder meer onderscheiden door hun typische, felblauwe livrei. Dat Polestar zal (voorlopig?) ook blijven bestaan, als onderdeel van Volvo Cars.

Dure coupé

In 2013 stelde Volvo’s designbaas Thomas Ingenlath op het salon van Frankfurt echter een concept voor een nieuwe coupé voor, die op allerlei vlakken mijlenver afstond van de C70 coupé-cabrio en die eerder terug wou aansluiten bij het roemruchte verleden van de P1800.

Naarmate de ingenieurs hun droom waarmaakten, bleek ook dat dit wel eens een dure droom kon worden. Vandaar dat bij de eerste testen van het prototype Volvo-CEO Hakan Samuelsson zijn hoofddesigner apart nam en vroeg: “Wat zou je ervan denken als we deze fantastische auto de eerste maakten van een nieuw, zeer speciaal merk… Polestar.”

Plug-in hybride sportwagen

Het nieuwe merk moest staan voor “pure, progressive performance” en dat  betekende duidelijk alternatieve aandrijving. Alle Polestars zullen dan ook elektrische motoren hebben en de meesten zullen volledig elektrisch aangedreven zijn. Voor nummer één werd een uitzondering gemaakt: die moet het nieuwe merk op de kaart zetten met een (gecombineerd) hybride vermogen van 600 pk en een koppel van 1.000 Nm, maar ook met een chassis zo kwaliteitsvol dat de klassieke scorers op dit vlak (de meeste uit Duitse hoek) toch wel een beetje bezorgd zullen worden.

Alles elektrisch

Hoe de plug-in hybride Polestar 1 eruit ziet en in elkaar zit, kan u elders op deze site lezen, en in 2018 zal u hem in beperkte oplage kunnen kopen. Maar daarna komen Polestar 2 en 3, volledig elektrisch aangedreven auto’s. Nummer twee komt er in 2019 en is gebaseerd op het compacte platform van Volvo (CMA) in een formaat dat de Tesla Model 3 serieuze concurrentie moet aandoen. In 2021 is er Polestar 3, een totaal nieuwe, elektrisch aangedreven SUV die het grotere PSA-platform van de XC90 in een doorontwikkeld stadium gebruikt. De auto’s zullen in een nog in aanbouw zijnde state of the art fabriek in het Chinese Chengdu worden gebouwd.

Tot daar het al vastgelegde modellenprogramma, maar in Shanghai had de nieuwe poolster nog een paar verrassingen in petto. CEO van de nieuweling wordt… designer Thomas Ingenlath, COO wordt Jonathan Goodman, tot voor kort verantwoordelijk voor de communicatie bij Volvo (maar die had al wel een decennialange ervaring als manager bij PSA en was ooit nog managing director van Peugeot Belgium).

Niet te koop

En last but not least zal een Polestar niet kunnen gekocht worden, maar neem je gewoon een maandelijks abonnement, waarin zowat alles vervat zit, ook de dienst aan huis bij onderhoud of het in ontvangst nemen en terug ter beschikking stellen van de auto als je op reis gaat. Tijdens die reis staat desgewenst ook een andere Polestar of Volvo ter beschikking, via Polestar On Demand, dat ook nog andere diensten ter beschikking stelt. Een Polestar zal je online bestellen, maar je kan hem gaan bekijken in een specifieke brand store, waarvan er ook een in België komt. Onderhoud en herstellingen zullen (achter de schermen) verzorgd worden door geselecteerde dealers uit het Volvo-netwerk.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten