Maandag zakte het Tesla-aandeel onder de 230 dollar, en op middellange termijn lijkt er geen beterschap in zicht. De val van Tesla bij de NASDAQ gaat langzaam maar onverbiddelijk door. De koers van de constructeur is met 40% gedaald in twee jaar (wanneer het onder de $375 zakte) en keert terug naar de waarde die het in januari 2017 ook had. De boost die het aandeel voordien kreeg, is slechts het resultaat van het enthousiasme rond de Model 3 en het succes van Model S en X. Deze duikvlucht – die rechtsteeks naar de hel lijkt te gaan – wordt gekoppeld aan verschillende factoren, los van degenen die een bedrijf met geldnood en tekort kent. Ook al beweert Tesla dat ze een enorme voorsprong hebben op het gebied van zelfrijdende en elektrische wagens, hun complexe situatie lijkt gekoppeld aan de eigen marketingstrategie enerzijds, en externe elementen die het bedrijf zelf nauwelijks kan beheersen anderzijds.
Elon Musk
De charismatische CEO Elon Musk worstelt om zijn beleggers te laten geloven in de duurzaamheid van zijn project, en daar zijn verschillende redenen voor: problemen met de regulator van de New York Stock Exchange, zware verliezen en het onvermogen om zich aan zijn doelstellingen te houden. Bovendien tonen de nieuwste registratiegegevens uit Noorwegen – de goudstandaard voor de elektrische auto, gezien bijna vier op de tien er elektrisch rijdt – dat de Model 3 een jojo-effect creëert in de verkoopsstatistieken. In april moest de Tesla Model 3 er de Volkswagen Golf voorlaten.
China
Een andere factor die de koers van alle Amerikaanse bedrijven – en niet alleen Tesla – beïnvloedt, is de bekoeling van de handelsrelaties tussen China en de VS. De hooggespannen sfeer wordt steeds duidelijker op te merken. Hier is Tesla slechts een pion in een groter conflict dat zich achter de schermen afspeelt, maar de aanvallende strategie van de constructeur plaatst hem wel rechtstreeks in de vuurlinie. Tesla had altijd de ambitie om in China via de voordeur binnen te geraken en er de Gigafactory 3 te bouwen, zonder joint-venture. Maar als China besluit om de Amerikaanse industrie op zijn grondgebied in te tomen, zou Tesla uiterst kwetsbaar zijn.
De verzekeringen
Een aantal video’s van Tesla – inclusief een pornofilm die werd gemaakt terwijl een van hun wagens op de achtergrond rondreed in ‘Autopilot’-modus, en een ‘spontane’ vuurvatting in China – zijn op verschillende sociale netwerken en sites terechtgekomen. Zo’n feiten kunnen verzekereraars én autoriteiten wel eens irriteren. Om dat circus wat te kalmeren, herinnerde Elon Musk hen eraan dat zijn auto’s heel veel data kunnen verzamelen. Zo kunnen ze slecht gedrag herkennen en er de Autopilot-modus mee perfectioneren. Dit zou ervoor zorgen dat het ongevallencijfer van zijn wagens wordt gedrukt. Dit wordt nu al bevestigd door de statistieken over de Model S-eigenaars: zij komen inderdaad in minder ongelukken terecht. En indien de actuarissen nog steeds niet overtuigd zijn, is dat geen probleem. Elon is klaar om zijn eigen autoverzekering op te richten, tegen onklopbare tarieven.
Het dilemma-Tesla
Die agressieve communicatie wierp zijn vruchten af, of tenminste toch tot wanneer de problemen begonnen. Het merk stond al snel in de belangstelling en vandaag staat het meteen in de schijnwerpers voor de kleinste anekdote. Iedere Tesla-criticus bespot hen met plezier, maar ook het omgekeerde is waar. Een sterke community aficionados verdedigt het merk met hand en tand en beschouwt Tesla als een bedrijf dat de droom is van een visionair, wat natuurlijk voor wat ‘gratis’ reclame zorgt. Die fans - maar ook de critici - bekijken elke tweet en elke aankondiging van Musk, en ontvangen ze met uitzinnig enthousiasme. Maar kan de Tesla-fanclub het bedrijf redden? Op politieke steun kon het amper rekenen, en ook financiële analisten laten het voortaan afweten. Sommigen vrezen het ergste in de nabije toekomst. Adam Jonas (van Morgan Stanley) oppert zelfs “dat een groter aantal Tesla’s op de weg een negatieve impact zou kunnen hebben op de samenleving.” Volgens hem zouden de Model S, X en 3 (en binnenkort ook de Y) hun aantrekkelijkheid verliezen wanneer ze hun zeldzaamheid verliezen. En dat argument - “de vraag is groter dan het aanbod”- werd ook door het merk zelf gebruikt bij de lancering van de Models S, X en 3. En nu zijn we hier...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!