Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

prototype / Volkswagen Budd-e: elektrische Combi op de CES

Geschreven door Olivier Duquesne op 06-01-2016

Op de CES 2016 heeft Volkswagen de daad bij het woord gevoegd door een conceptcar voor te stellen in de stijl van de Transporter van de jaren vijftig en zestig. De Budd-e, zoals hij genoemd wordt, is een elektrisch voertuig.

Volkswagen heeft zoals verwacht op de technologiebeurs CES in Las Vegas een nieuwe versie van het prototype van de elektrische Combi voorgesteld. De Budd-e, een 4,60 meter lange ‘van’, rust op een nieuw MEB-platform dat bestemd is voor elektrische voertuigen. Hierdoor kan hij een batterij van 101 kWh huisvesten waarmee een gemiddeld rijbereik van 600 kilometer verzekerd kan worden. Bovendien zorgt de snellader ervoor dat 80 percent van de actieradius in 15 minuten kan worden gerecupereerd. Zijn topsnelheid zou 150 km/h bedragen.

2019

Deze elektrische mobiliteitsoplossing zou er vrij snel moeten aankomen. VW kondigt als einddatum 2019 aan. Gaat het hier om de startdatum van de productie van een model op de MEB-architectuur? En zal het een even beloftevol rijbereik hebben? Het is duidelijk, Volkswagen wil in ieder geval investeren in dit aandrijvingstype. De Budd-e is niet zomaar een conceptcar die gebaseerd is op een elektrische aandrijving. Hij onthult ook nieuwe ergonomische technologieën en interfaces tussen wagen en bestuurder. Hoewel, ondanks de beschikbare rijhulpsystemen is er voor dit prototype geen mogelijkheid tot zelfstandig rijden voorzien.

Gebarenherkenning

Volkswagen heeft op dezelfde technologiebeurs gebarenherkenning voorgesteld op een Golf R. De Budd-e maakt eveneens gebruik van die technologie, namelijk om zijn deuren te openen. Het ziet er dan ook naar uit dat Volkswagen klaar is om dit type bediening op zijn toekomstige modellen voor te stellen. Daarnaast toont de conceptcar ook nog de komende evoluties op het gebied van design, organisatie en ergonomie, zoals het gebogen scherm dat het instrumentenpaneel en de acteruitkijkcamera vervangt.

Internet of things

In zijn communicatie meet Volkswagen zijn Budd-e een geheel van online functies en diensten aan. Via de boordconnectiviteit is het mogelijk om de functies van de wagen te bedienen aan de hand van een smartphone of van thuis uit. Maar ook omgekeerd. Zo kunnen ook bepaalde toestellen thuis geactiveerd worden vanuit de wagen. Er zal ook interactie met infrastructuur mogelijk zijn. Nog een andere mogelijkheid is het bestellen van onderdelen. Een ‘Drop Box’, die langs de buitenkant van het voertuig geopend kan worden dankzij een toegangscode, voorziet namelijk in de mogelijkheid om objecten klaar te leggen of af te halen.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten