Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / De geschiedenis van de dieselmotor - De ingewikkeldste: BMW ‘B57D30S0’

Geschreven door Hans Dierckx op 15-08-2024

Het is nog geen ‘in memoriam’, maar alles wijst erop dat dieselmotoren in personenwagens nog sneller zullen verdwijnen dan de verbrandingsmotor in het algemeen. We maken een rondje langs de hoogtepunten – en de dieptepunten – uit van de dieselmotor.

BMW had al eens een zescilinder met drie turbo’s gemaakt. Daarop kwam Audi voor de pinnen met een V8 met drie turbo’s, waarvan één elektrische. BMW’s antwoord: viér turbo’s, jawohl! Hun drieliter met vier beademingstoestellen, waarvan twee kleinere die doorlopend onder druk werden gehouden, ontwikkelde exact 400 pk. In de M550d zorgde dat voor een spurt van 0 naar 100 km/u in een luttele 4,6 seconden. De ‘B57D30S0’ – zo luidde de interne motorcode – uit 2017 was uiterst complex en dus duur in productie en onderhoud, en werd na drie jaar alweer uit het aanbod geschrapt onder druk van aangescherpte emissienormen. Dat de appetijt naar potige diesels tegenwoordig niet meer zo groot is, maakt dat wellicht niemand BMW ooit nog overtreft door er vijf, zes of twaalf turbo’s tegenaan te gooien. Al mag je nooit ‘nooit’ zeggen…

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten