BMW had al eens een zescilinder met drie turbo’s gemaakt. Daarop kwam Audi voor de pinnen met een V8 met drie turbo’s, waarvan één elektrische. BMW’s antwoord: viér turbo’s, jawohl! Hun drieliter met vier beademingstoestellen, waarvan twee kleinere die doorlopend onder druk werden gehouden, ontwikkelde exact 400 pk. In de M550d zorgde dat voor een spurt van 0 naar 100 km/u in een luttele 4,6 seconden. De ‘B57D30S0’ – zo luidde de interne motorcode – uit 2017 was uiterst complex en dus duur in productie en onderhoud, en werd na drie jaar alweer uit het aanbod geschrapt onder druk van aangescherpte emissienormen. Dat de appetijt naar potige diesels tegenwoordig niet meer zo groot is, maakt dat wellicht niemand BMW ooit nog overtreft door er vijf, zes of twaalf turbo’s tegenaan te gooien. Al mag je nooit ‘nooit’ zeggen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!