Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / De geschiedenis van de dieselmotor - De spectaculairste: MERCEDES C111-III

Geschreven door Hans Dierckx op 15-08-2024

Het is nog geen ‘in memoriam’, maar alles wijst erop dat dieselmotoren in personenwagens nog sneller zullen verdwijnen dan de verbrandingsmotor in het algemeen. We maken een rondje langs de hoogtepunten – en de dieptepunten – uit van de dieselmotor.

Weinig Mercedessen waren mooier dan de C111-II uit 1970, een berlinetta naar Italiaans model die je niet kon kopen, maar die diende als testbank voor nieuwe motortechnologie – in de eerste plaats wankelmotoren. In 1978 bouwden de Duitsers echter een extra gestroomlijnde opvolger, de C111-III dus, met midscheeps een vijfcilinderdiesel. Twee exemplaren, meer bepaald, waarmee Mercedes naar de beroemde testpiste van Nardò trok om er records aan flarden te rijden. Waaronder dat van de hoogste gemiddelde snelheid over 12 uur: 314,5 km/u. Onze voormalige medewerker wijlen Paul Frère was een van de vier rijders met dienst.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten