Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / De geschiedenis van de dieselmotor - De innovatiefste: Fiat

Geschreven door Hans Dierckx op 15-08-2024

Het is nog geen ‘in memoriam’, maar alles wijst erop dat dieselmotoren in personenwagens nog sneller zullen verdwijnen dan de verbrandingsmotor in het algemeen. We maken een rondje langs de hoogtepunten – en de dieptepunten – uit van de dieselmotor.

Sla je een AutoGids van zo’n twee decennia geleden open, dan lees je in elk artikel wel minstens één keer de term ‘common rail’. Die dieseltechnologie was destijds het neusje van de zalm: het betrof een injectiesysteem dat de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers kon verstuiven, en dat bovendien zeer precies elektronisch aangestuurd kon worden.

Dat maakte dieselmotoren niet enkel efficiënter, maar vooral ook een stuk verfijnder. De common rail of gemeenschappelijke inspuitbuis was een uitvinding met vele vaders, maar werd toch vooral op punt gesteld in de bureaus van Fiat, waar het concept in 1997 debuteerde in de Alfa Romeo 156. De Italianen hadden eerder ook al de primeur van directe injectie in een dieselmotor gehad, met de Fiat Croma 2.0 TD i.d. Een wat onnozele afkorting, maar voluit klinkt de naam verrukkelijk mooi: ‘iniezione diretta’.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten