Sla je een AutoGids van zo’n twee decennia geleden open, dan lees je in elk artikel wel minstens één keer de term ‘common rail’. Die dieseltechnologie was destijds het neusje van de zalm: het betrof een injectiesysteem dat de brandstof onder zeer hoge druk in de verbrandingskamers kon verstuiven, en dat bovendien zeer precies elektronisch aangestuurd kon worden.
Dat maakte dieselmotoren niet enkel efficiënter, maar vooral ook een stuk verfijnder. De common rail of gemeenschappelijke inspuitbuis was een uitvinding met vele vaders, maar werd toch vooral op punt gesteld in de bureaus van Fiat, waar het concept in 1997 debuteerde in de Alfa Romeo 156. De Italianen hadden eerder ook al de primeur van directe injectie in een dieselmotor gehad, met de Fiat Croma 2.0 TD i.d. Een wat onnozele afkorting, maar voluit klinkt de naam verrukkelijk mooi: ‘iniezione diretta’.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!