Voor uithoudingsraces was de combinatie van een groot rijbereik en veel trekkracht ideaal. Audi was dan ook niet de eerste autobouwer om met een dieselmotor te gaan koersen. Al in de jaren 30 had iemand met een diesel de Indianapolis 500 uitgereden, en in de editie van 1952 stond er zelfs eentje op de pole, met een motor van Cummins. In 1998 won een equipe met onze landgenoot Marc Duez in een BMW 320d de 24 Uur van de Nürburgring.
Maar helemaal spectaculair waren natuurlijk de Audi R10, R15 en R18 TDI én de 908 HDi die Peugeot als weerwoord naar voren schoof in Le Mans. Aanvankelijk beide met een monsterlijke V12, die klonk als een stofzuiger, maar ging als een speer, later met kleinere varianten. “Het was een woest beest met 800 pk”, zo herinnert zich eertijds Peugeot-rijder Anthony Davidson de 908. “Behoorlijk onvergetelijk, want zoveel koppel had ik nog nooit gevoeld. Het maakte niet uit in welke versnelling je zat, het ding sleurde je er doorheen.” Negen jaar op rij zou een van de twee merken met een diesel winnen in Le Mans, van 2006 tot en met 2014: achtmaal Audi, Peugeot pakte er slechts één.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!