Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / De geschiedenis van de dieselmotor - De zuinigste: Volkswagen XL1

Geschreven door Hans Dierckx op 15-08-2024

Het is nog geen ‘in memoriam’, maar alles wijst erop dat dieselmotoren in personenwagens nog sneller zullen verdwijnen dan de verbrandingsmotor in het algemeen. We maken een rondje langs de hoogtepunten – en de dieptepunten – uit van de dieselmotor.

Voormalig Volkswagen-opperhoofd Ferdinand Piëch daagde zijn ingenieurs graag uit. En nog veel interessanter dan de zoektocht naar de 400 km/u, die leidde tot de Bugatti Veyron, was zijn queeste om een auto te maken die 100 kilometer kon rijden op 1 liter diesel. Dat werd deze XL1 uit 2014: een technologisch meesterwerkje met een hypergestroomlijnd en vederlicht tweezitskoetswerk van koolstofvezel en midscheeps een 0,8 liter grote tweecilinder, bijgestaan door een elektromotor met batterij.

In theorie dook de XL1 onder die 1 liter diesel, in de praktijk en met lege batterij ging het eerder om 2 l/100 km – wat nog immer indrukwekkend is. Volkswagen bouwde amper 250 exemplaren en verkocht ze voor meer dan 100.000 euro per stuk, wat illustreert dat dit eerder een technische vingeroefening was dan een grootschalig product. Eentje in de categorie van Audi’s V12 TDI van hierboven dus, maar dan het andere uiterste.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten