Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Reportage / De geschiedenis van de dieselmotor - De laatste: wie zal het zeggen?

Geschreven door Hans Dierckx op 15-08-2024

Het is nog geen ‘in memoriam’, maar alles wijst erop dat dieselmotoren in personenwagens nog sneller zullen verdwijnen dan de verbrandingsmotor in het algemeen. We maken een rondje langs de hoogtepunten – en de dieptepunten – uit van de dieselmotor.

Een paar weken geleden werd in Zweden voor het laatst een dieselmotor in een Volvo-personenwagen geschroefd. Het schetst de energietransitie, want een decennium geleden had de helft van alle nieuwe Volvo’s nog een zelfontbrander in het vooronder. Volgens de laatste cijfers, uit 2022, had een kleine 40 percent van alle Belgische auto’s een dieselmotor, wat gelijkloopt met het Europese gemiddelde. Dat aandeel is echter in vrije val, want in 2023 had minder dan 9 percent van de nieuw gekochte auto’s nog een dieselmotor.

Volvo is niet de enige die diesels uit het aanbod schrapt, onder andere Nissan, Dacia, Porsche en Toyota (enkele grote 4x4-modellen uitgezonderd) gingen de Zweden voor. Het ligt zowel aan de stijgende bouwkosten voor dit soort motor, veroorzaakt door steeds strengere emissienormen, maar ook aan de dalende vraag. Betrouwbaarheidsproblemen met uitlaatgaszuiveringssystemen hebben daar zeker hun aandeel in, net als de stijgende dieselaccijnzen en de komst van lage-emissiezones.

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten