Een paar weken geleden werd in Zweden voor het laatst een dieselmotor in een Volvo-personenwagen geschroefd. Het schetst de energietransitie, want een decennium geleden had de helft van alle nieuwe Volvo’s nog een zelfontbrander in het vooronder. Volgens de laatste cijfers, uit 2022, had een kleine 40 percent van alle Belgische auto’s een dieselmotor, wat gelijkloopt met het Europese gemiddelde. Dat aandeel is echter in vrije val, want in 2023 had minder dan 9 percent van de nieuw gekochte auto’s nog een dieselmotor.
Volvo is niet de enige die diesels uit het aanbod schrapt, onder andere Nissan, Dacia, Porsche en Toyota (enkele grote 4x4-modellen uitgezonderd) gingen de Zweden voor. Het ligt zowel aan de stijgende bouwkosten voor dit soort motor, veroorzaakt door steeds strengere emissienormen, maar ook aan de dalende vraag. Betrouwbaarheidsproblemen met uitlaatgaszuiveringssystemen hebben daar zeker hun aandeel in, net als de stijgende dieselaccijnzen en de komst van lage-emissiezones.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!