Citroën wordt honderd en dat dient gepast gevierd te worden. Door bijvoorbeeld de geschiedenis van het merk op te rakelen. De collega’s van ons zusterblad AutoWereld schaften zich daartoe een CX aan, een 22 TRS uit 1988, die ze toepasselijk ‘Notre Dame’ doopten. Volgens velen is de CX de laatste échte Citroën, aangezien dit model de zwanenzang inluidde van de onafhankelijkheid van het merk. Kort na zijn lancering diende Peugeot namelijk in de bres te springen om het noodlijdende Citroën te behoeden van het faillissement. Een financiële put die de Cx trouwens gedeeltelijk heeft helpen te delven, maar dat is een ander verhaal.
Als opvolger van de DS diende de CX net zo revolutionair te zijn, een futurisme dat Citroën hoopte te vinden in de wankelmotor. Die ‘Comotor’ – een samenwerking met NSU, dat als gevolg van dezelfde financiële kater kopje onder is gegaan – bleek echter technisch te fragiel, waardoor de Fransen, alle investeringen ten spijt, alsnog dienden terug te vallen op traditionele viercilinders. Gedateerde motoren dan nog, aangezien Citroën zijn meeste eieren in de mand van de wankeltechniek had gelegd. Bovendien moesten de ontwerpers ook rekening houden met het smalle motorcompartiment (een wankelmotor heeft niet zoveel plek nodig), zodat grotere lijn- dan wel V-motoren bij voorbaat uitgesloten waren. Best jammer gezien het segment waar Citroën zijn CX wilde positioneren...
Windkliever
Gelukkig had het ding nog een paar andere troeven. De CX dankt zijn naam bijvoorbeeld aan zijn ontwikkeling in de windtunnel (wat begin jaren 70 nog lang geen evidentie was) en de daaruit voortvloeiende luchtweerstandscoëfficiënt (Cx) van 0,36, een voor die tijd behoorlijk sterk resultaat. En dan was er de atmosferische 2,2-liter, de zogenoemde Douvrin-motor, die het ideale compromis bleek tussen de betrouwbare, maar trage 2-liter en de snelle, maar gulzige 2.5 (Turbo). Niet de meest gegeerde motor van het pak, wel de meest beproefde.
Overigens geldt dat ook voor de Serie 2, de facelift van de CX, zo u wilt. Dat is namelijk het model dat je hebben wilt, wegens roestbestendiger en technisch deugdelijker. Door de financiële perikelen rond de wankelmotor heeft Citroën de CX in zijn beginjaren te snel op de markt moeten brengen. De technische en mechanische malaise die daaruit volgde, bezorgde de CX uiteindelijk zijn kwalijke reputatie.
En de winnaar is…
Maar goed, terug naar ‘onze’ CX. Het leek ons wel wat om ook onze lezers deelgenoot te maken van de unieke ervaring die rijden met deze Fransman is, en dus besloten we een wedstrijd uit te schrijven. De inzet: een deelname met onze CX aan onze Youngtimers Rally. Ajoy Nijs heette de uiteindelijke geluksvogel, een AutoGids-vriend voor het leven – als hij het nog niet was, zal hij het nu zeker zijn. Naast de sleutel van de Citroën, een zak vol goodies en een roadbook dat hem en zijn gezin via de mooiste stuurwegen van dit land van Zottegem naar Cerfontaine en terug dirigeerde, kreeg Ajoy ook nog eens een prachtige zomerdag in de schoot geworpen.
Die hoge temperaturen – het kwik parkeerde rond de 30 graden – legden wel meteen een eerste pijnpunt bloot. “De airco maakte geen verschil, ongeacht in welke stand en op welke kracht je hem draaien had”, wist Ajoy achteraf te melden. Het rendez-vous met het Citroën-atelier is al geboekt, dus met een beetje geluk is dat euvel binnenkort voltooid verleden tijd.
Het bleek gelukkig het enige manco. Samenvattend mogen we gerust stellen dat Ajoy bijzonder aangenaam verrast bleek door onze CX: “Het rijcomfort was de grootste verrassing. Onze Belgische wegen zijn niet meteen de beste, maar de manier waarop de Citroën ze toch vlak gestreken kreeg, is bijzonder indrukwekkend. Een dergelijk comfort vind je amper in hedendaagse wagens. Ja, the lady has class.”
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!