Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Blogtests / Wat vind ik van de VW Golf Variant Alltrack?

Geschreven door Klaas Janssens op

AutoGids-testrijder Klaas Janssens heeft liever een break dan een SUV. Wat vindt hij dan van de avontuurlijke VW Golf Variant Alltrack?

SUV's worden steeds beter, toch heb ik liever een break. Omdat die beter rijdt en mooier oogt, zonder praktische toegevingen te moeten doen. Niets tegen de koetswerkvorm op zich, maar dan mag het meteen een echte terreinwagen zijn. Met wat bodemspeling en vierwielaandrijving. De eerste generatie van de Volkswagen Tiguan kwam met twee voorzijdes, een klassieke neus en een off-roadfrontje. Dat vond ik wel iets hebben.

Een van mijn favoriete auto's aller tijden blijft de Audi A6 Allroad van de vorige generatie, met die getalenteerde luchtvering, die ingenieuze vierwielaandrijving en die romige 3.0 TDI. Sindsdien ben ik fan van alle terreinbreaks, toch zolang het niet bij wat visuele opsmuk blijft. Ik doe het niet voor de uit kunststof opgetrokken bumpers of de standaard gemonteerde dakrails, de transformatie moet een doel hebben. De hang naar avontuur, bijvoorbeeld.

De VW Golf Variant is erg goed en de VW Tiguan is erg goed. Deze Alltrack zwemt daar ergens tussenin. Is deze Volkswagen het ideale compromis of eerder een nutteloze aanvulling van het reeds omvangrijke modelaanbod van dit populaire Volkswagen-model? 

Leuk

2022 VW Golf Variant Alltrack 4Motion DSG

Deze op de VW Golf Variant gebaseerde Alltrack is een echte terreinbreak. Het avontuurlijk, maar stijlvol verpakte koetswerk - met mistlichten van de GTI - staat anderhalve centimeter hoger, de 4Motion-vierwielaandrijving komt als standaard en de rijmodi verwelkomen een specifieke off-roadstand. Het is niet enkel show, ook in de modder is er sprake van voldoende go. Maar maak er geen terreinwagen van, eerder een modderige meerwaardezoeker.

De Volkswagen Golf Alltrack positioneert zich aan de top van het gamma en wordt enkel aangeboden met de 2.0 TSI 190 en de 2.0 TDI 200, motoren die niet beschikbaar zijn op de klassieke breakvarianten van de Golf. De door ons geteste versie had de diesel tussen de voorwielen liggen, dezelfde krachtbron als in de sportieve VW Golf GTD. En dat merk je aan de prestaties: de sprint van 0 naar 100 km/u vraagt 7,1 seconden en de topsnelheid bedraagt 229 km/u. 

Het gaat vooruit, met een flinke turboduw in de rug. Toch zou ik de VW Golf Alltrack geen sprinter noemen, eerder een soepele kilometervreter die van geen kleintje vervaard is en die supesnelle passages op de Autobahn probleemloos inruilt voor een kronkelende grintweg in de Alpen. Ik zie me zo naar de andere kant van de wereld rijden. Je hoeft niet al te vaak te stoppen onderweg: een gemiddeld testverbruik van 6,4 liter vertaalt zich in een rijbereik van bijna 750 kilometer. Haast decadent in deze EV-tijden.

Het interieur is dat van de Volkswagen Golf Variant, dus met langere wielbasis voor meer beenruimte achterin. Met neergeklapte achterbank bedraagt het koffervolume een handige 1.642 liter. De specifieke Alltrack-aankleding zorgt voor extra cachet, maar die betaal je ook natuurlijk.

Jammer

2022 VW Golf Variant Alltrack 4Motion DSG

Hoewel de TDI-krachtbron niet onaangenaam klinkt, hoor je duidelijk dat er een dieselmotor in de neus ligt. En de gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling laat al eens een steek vallen, vooral tijdens het manouevreren. Bij het betere bochtenwerk zet je de versnellingsbak het best in zijn dynamische S-stand, anders schakelt hij veel te snel terug om brandstof te sparen.

De interieuromgeving is de van elke Volkswagen Golf, met een verzorgde afwerking en een goede rijhouding. Het dashboard bundelt twee digitale displays van 10 inch. Hoewel symmetrie me rust geeft, ben ik een voorstander van naar de bestuurder gedraaide middenconsoles. Maar enkel als ze de ergonomie verbeteren, wat niet het geval is bij de Volkswagen Golf. De links op de centrale diplay gesitueerde home-toets van het infotainmentsyteem verschuilt zich immers achter de stuurvelg. De bediening van de multimediamodule zelf heb je snel onder de knie, waardoor je snel vindt wat je zoekt. Alleen de touch-bediening van de digitale aircomodule is een stap terug.

De contactsleutel hult zich in het blinkend zwart dat ook het dashboard tooit. Het oogt modern, maar blijkt bijzonder gevoelig voor krassen, vette vingers en stof. Leg die sleutel ook ver genoeg van je auto, want de automatische ontsluiting van de deuren durft nukken te vertonen. Op een morgen stapten we de deur uit en stond de achterklep open. Het zou ook aan mij kunnen liggen...

Dus

Je bent niets met die licht aangescherpte off-roadtalentjes van de VW Golf Alltrack. Toch niet in onze contreien. En hoe aangenaam ook, echt woke is die dieselmotor niet meer. Het is een compromisfiguur zonder concrete meerwaarde. Toch zou ik deze Golf altijd boven een VW Tiguan verkiezen. Omwille van het extra potentieel. Ik vind de Alltrack een erg coole Volkswagen Golf.

 

Verwante testen

In dit artikel : Volkswagen, Volkswagen Golf

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars