- Score redactie /20
Sinds zijn lancering in 1966 heeft de Ford Bronco een uitstekende reputatie opgebouwd in de Verenigde Staten. Een mythische naam, zoals die van andere legendarische Amerikaanse modellen, al heeft Europa maar al te zelden de kans gekregen om ervan te proeven. Deze generatie van 2023 is de Atlantische Oceaan wel overgestoken, en probeert de meest hardcore offroadliefhebbers te verleiden. Maar bij zijn oversteek naar Europa sluit hij echter geen compromissen en is meteen duidelijk dat hij eerder geknipt is voor de Amerikaanse markt dan voor de Europese – het gaat dus geenszins om een SUV/cross-over met een avontuurlijk tintje die echter onder aan de eerste modderige heuvel blijft steken…
Zelfs de legendarische Range Rover is nu meer thuis op de mooie blingblinglanen van Dubai of op de spelersparkeerplaatsen van beroemde voetbalstadions, dan op de modderige wegen van Schotland of... Marche-En Famenne. Dus misschien is er wel ruimte voor een echte 4x4 die is uitgerust met alles wat je nodig hebt om het meest vijandige terrein met de nodige vaardigheid te bedwingen. Het is trouwens ook de weg die Ineos met zijn Grenadier, die een terrein inneemt dat door anderen in de steek werd gelaten. Dit is ongetwijfeld de uitgelezen concurrent van de Ford Bronco.
Leuk Ford Bronco
De look. Het uiterlijk van de Bronco past bij zijn roeping. Erg korte overhangen, een royale bodemvrijheid (26 cm!), banden die duidelijk zijn afgestemd op offroaden (BF Goodrich All-Terrain), een verticale voorruit, kubusvormige contouren... Zelfs als je stilstaat en er alleen maar naar kijkt, krijg je de indruk van een robuuste machine die tegen een stootje kan.
Op deze Badlands-versie is er alles aan gedaan om het ergste aan te kunnen: vergrendelbaar voor- en achterdifferentieel, loskoppelbare stabilisatorstang voor meer veerweg (tot 26 cm!) bij het kruisen van de bruggen, 8 rijmodi (4 on road, 4 off road) gegroepeerd onder de naam GOAT (wat hier niet staat voor Greatest Of All Times, maar Goes Over Any Type of terrain), reductieverhoudingen... Met zijn koets op een robuust ladderchassis kan hij de zwaarste mishandelingen aan, en dat is duidelijk voelbaar achter het stuur. De Bronco is geruststellend.
En hij incasseert. Hij verrast ook met de kwaliteit van zijn rijgedrag op de weg, met een stuurinrichting die oneindig veel preciezer is dan die van bijvoorbeeld een Jeep Wrangler. Natuurlijk voelt de ophanging (met Bilstein-schokdempers alsjeblief!) een beetje stug aan op kleine vervormingen, maar over het algemeen weet de Bronco zich op asfalt goed overeind te houden, in gedachten natuurlijk dat dit een echte 4x4 is, en behoorlijk hoog. Ja, ik hield van het geruststellende gevoel dat je tot het einde van de wereld kunt gaan, ongeacht het terrein, ongeacht het weer... Dit is een echte terreinmachine die nergens voor terugdeinst.
Jammer Ford Bronco
De Ford Bronco doet geen toegevingen aan Europese gewoonten wanneer hij de Atlantische Oceaan oversteekt. Hij is uitgerust met een 2,7 liter grote EcoBoost-V6 op benzine die 335 pk en 563 Nm levert, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met 10 versnellingen. En... hij verbruikt flink wat brandstof. Een rit van 400 km op de snelweg met constante, wettelijke snelheden resulteerde in een gemiddeld verbruik van 12 liter/100 km. Onmogelijk om daar onder te gaan. In de praktijk ligt het dichter bij 14 of zelfs 15 liter/100 km. Met de huidige benzineprijzen wordt dat al snel een dure zaak.
En nog op de snelweg moet je er rekening mee houden dat het profiel van de auto, dat alllesbehalve aerodynamisch is, in combinatie met de dakelementen die afneembaar zijn (net als de deuren trouwens) en de noppen op de TT-banden die als hamers tegen de grond slaan, een geluidsvolume in het interieur genereren dat allesbehalve ontspannend is. Het is duidelijk dat de Bronco niets voor jou is als je vooral op de snelweg rijdt. En voor een auto van 4,80 meter blijft de ruimte, vooral achterin, beperkt.
Bovendien vergt het in- en uitstappen, ondanks mijn lengte van 1,85 m, een zekere inspanning vanwege de zeer hoge zithoogte. Je moet jezelf aan boord trekken door een hendel vast te pakken, en jezelf laten vallen als je uitstapt. Nu we het toch over grieven hebben: het prijskaartje van deze Badlands-versie is met 80.000 euro fors en direct vergelijkbaar met het bedrag dat gevraagd wordt voor een Jeep Wrangler 4xe, die een plug-inhybride is. Hybridetechnologie waar de Bronco niet over beschikt. En een Ineos Grenadier is ongeveer 5.000 euro minder duur dan deze Badlands-versie.
Dus? Ford Bronco
De Bronco – in Badlands-livrei in het geval van onze testauto – windt er geen doekjes om: hij kan rotsen aan, modderig kreupelhout, diepe geulen aan, 'onberijdbare' heuvels, zand, grind, sneeuw, enzovoort. En hij kan door water tot 80 centimeter diep waden. Samen met de Ineos Grenadier is dit een van de laatste echte 4x4's die de ergste omstandigheden aankan. Hij zal in de smaak vallen bij veeartsen, boswachters, landbouwers en iedereen die onder alle omstandigheden mobiel moet blijven. En dat terwijl hij erg behoorlijk presteert op de weg. Een bolide vol persoonlijkheid, die nooit doet alsof en prat gaat op zijn anachronistische karakter. Daarom zijn wij fan!
Verwante testen
24-06-2023
13
08-02-2023
Korte tests
Ineos Grenadier (2023) – back to basics
De 71-jarige Jim Ratcliffe is naar verluidt de rijkste man van Engeland. Wanneer hij beslist een auto te bouwen...
13
27-11-2022
Blogtests
Wat vind ik van de korte Land Rover Defender met V8?
Een terreinwagen met het hart van een sportwagen? Dat is spek naar de bek van AutoGids-testrijder Klaas Janssens. Wat...
9
In dit artikel : Ford, Ford Bronco
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!