Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Eerste test / XPeng G9 SUV (2023): elektrische SUV uit China getest

Geschreven door Frédéric Kevers op

Het Chinese Xpeng komt naar Europa en brengt een elektrische SUV mee. AutoGIds doet de test met de Xpeng G9 AWD Performance.

XPeng is een Chinees merk dat opgericht werd in 2014 en dat sinds 2020 ook in Europa zieltjes probeert te winnen. Momenteel zijn ze aanwezig Denemarken, Nederland, Noorwegen en Zweden, waar ze twee modellen aanbieden: een berline (Xpeng P7) en een SUV (Xpeng G9). Die laatste wil de concurrentie aangaan met de Tesla Model X en Duitse premium EV's zoals de Audi Q8 e-Tron en de BMW iX. Dat is best ambitieus.

Koetswerk en afmetingen Xpeng G9

De XPeng G9 is een bijna 4,9 meter lange SUV met een vloeiend, wat generisch ogend lijnenspel. Echt origineel kan je het ontwerp niet noemen, maar de proporties zijn evenwichtig en de voorzijde maakt indruk. De aerodynamica is niet vergeten, want de XPeng G9 kan een uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,272 voorleggen.

2023 XPeng G9 - Review -  Moniteur Automobile

>> Lengte: 4891 mm - breedte: 1937 mm - hoogte: 1670 mm- wielbasis: 2998 mm

Interieur en kofferruimte Merk / Model

Binnenin bevestigt de Xpeng G9 zijn premium ambities door hoogwaardigde materialen te combieren met een strakke assemblage. Het interieur telt harde kunststoffen, maar enkel in zones die buiten het gezichtsveld vallen. De gehanteerde stijl houdt het sober, waardoor het technologische aspect versterkt wordt.

Het dashboard van de Xpeng G9 telt drie displays: naast het instrumentenpaneel van 10,25 inch telt de elektrische SUV nog eens twee schermen van 14,96 inch, eentje in het midden en eentje voor de neus van de passagier - zodat die zich onderweg kan bezighouden zonder de bestuurder te storen.

De interface van het infotainment oogt strak, zonder visuele toeters en bellen. De bediending via de aanraakschermen gebeurt snel en de menu's zijn intuïtief. Op de centrale display worden voortdurend snelkoppelingen weergegeven voor de belangrijkste bedieningsfuncties, zodat je niet door de verschillende tabbladen moet scrollen om de gewenste informatie te vinden.

De Xpeng G9 is een grote SUV. Aan binnenruimte is er dan ook geen gebrek. Niet op de achterbank, waar volwassenen over meer dan voldoende bewegingsruimte beschikken om ook langere reizen comfortabel te houden. En niet in de koffer, want het laadvolume van 660 liter kan worden uitgebrei tot 1.576 liter wanneer je de achterbank neerplooit. De elektrische SUV heeft ook een frunk van 71 liter, waar je bijvoorbeeld je laadkabels kwijt kan.

2023 XPeng G9 - Review -  Moniteur Automobile

>> Kofferinhoud: min 660 - max 1576 liter + 71 liter (frunk)

Specificaties en prestaties Xpeng G9

Hoewel de wielbasis identiek is aan die van de P7, staat de XPeng G9 op een eigen EV-platform met een 800 V-architectuur. De elektrische SUV is leverbaar als tweewielaangedreven versie met achterwielaandrijving, met één elektromotor die een systeemvermogen van 230 kW/313 pk combineert met een maximumkoppel van 430 Nm. Maar wij konden de vierwielaangedreven topversie aan de tand voelen.

De Xpeng G8 AWD Performance gooit twee elektromotoren in de strijd, samen goed voor 405 kW/550 pk en 717 Nm. Die power zorgt ervoor dat de toch 2,4 ton wegende SUV aan 3,9 seconden genoeg heeft om vanuit stilstand naar 100 km/u te sprinten en om een topsnelheid van 200 km/u te halen.

2023 XPeng G9 - Review -  Moniteur Automobile

Rijbereik en oplaadmogelijkheden Xpeng G9

XPeng biedt twee accutypen voor de RWD-versie van de G9: een LFP-pakket van 78,2 kWh (bruto) dat een WLTP-bereik van 460 km oplevert, en een NMC-pakket van 98 kWh dat 570 km belooft. De Xpeng G9 AWD met dubbele motor is standaard uitgerust met de grotere batterij en belooft een actieradius van 520 km. Tijdens onze testsessie verbruiken we 22 kWh/100 km, wat zich vertaalt in een actieradius tussen de 400 en de 450 km.

Dankzij de 800 V-architectuur kan de XPeng G9 snelladen. En snel is echt snel, want de versie met LFP-batterijen kan 260 kW aan, die met de NMC-accu's zelfs 300 kW. En er zit nog rek op, want Xpeng mikt op een maximaal laadvermogen van 480 kW. Tijdens onzet testsessie hingen we de AWD Performance aan een Ionity-punt, waar het gehaalde laadvermogen hoger dan 320 kW lag. 

2023 XPeng G9 - Review -  Moniteur Automobile

>> Batterijen: 78,2 of 98 kWh >> Rijbereik; 460 - 570 km

Rijgedrag Xpeng G9

De door ons geteste XPeng G9 AWD Performance komt met luchtvering en adaptieve dempers. Ondanks de massa van 2,4 ton en de 21-duimsvelgen toont de elektrische SUV zich opvallend comfortabel - ongeacht de gekozen rijmodus. Misschien mochten de verschillen tussen die verschillende standen wat groter zijn, want zelfs de Sport-setting blijft de Xpeng G9 log sturen.

Met 550 pk en 717 Nm onder de rechtervoet heb je meer dan genoeg power tot je beschikking. Die krachten worden niet al te bruus bevrijdt, zodat je elegant en comfortabel snelheid wint. De remmen presteren opvallend goed: niet alleen door hun daadkracht en uithoudingsvermogen, maar vooral door de feedback.

In tegenstelling tot de stuurinrichting, die de bestuurder geen enkele informatie geeft over wat de wielen nu eigenlijk aan het doen zijn. De rijdynamiek is best scherp en voorspelbaar, maar maak er geen entertainende sportieveling van. Bij de Xpeng G9 ligt de focus op comfort en algemeen welbehagen.

2023 XPeng G9 - Review -  Moniteur Automobile

Prijs Xpeng G9

Vooralsnog is de XPeng G9 nog niet te koop in België, maar daar zou snel verandering in kunnen komen. In Nederland begint de G9 bij 57.590 euro voor de RWD Standard Range met LFP-batterij. Voor de Long Range RWD met 98 kWh NMC-batterij komt daar 4.000 euro bij. De door ons geteste Xpeng G9 AWD Performance-versie komt op 71.590 euro.

Xpeng G9 – verdict AutoGids

De Xpeng G9 mikt hoog, ambities die een aantrekkelijk vormgegeven en royaal afgewekte SUV opleveren. Die knappe verpakking herbergt bovendien een heleboel technologische adelbrieven, waardoor ook het geleverde comfort en de prestaties van de elektrische aandrijflijn op hoog niveau spelen. Alleen die naam zegt weinig. Vandaag toch.

 

Verwante testen

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker

Beoordelingen

Laatste beoordelingen van eigenaars