Met zwaar gecamoufleerde Ceeds mochten we de stad en de rondomliggende heuvels in, in konvooi samen met een Luxemburgse collega. De auto’s die ons ter beschikking werden gesteld waren een 1.6 CRDi turbodiesel van 136 pk in combinatie met de optionele zeventraps gerobotiseerde bak met dubbele koppeling en daarna de 1.4 T-Gdi benzineversie van 140 pk met een handgeschakelde zesbak.
Veel beter stuurgevoel
Op het gebied van wegligging was de vorige Cee’d (toen nog met apostrof, die is hij voor de derde generatie kwijtgeraakt) al niet zo slecht, maar hij miste nog wat pit en vooral persoonlijkheid. Die zijn er, mede dankzij Kia’s Vehicle Stability Management en de herziene onafhankelijke ophanging rondom, nu wel. De bestuurder kan daarbij kiezen tussen verschillende rijmodi (Drive Mode Select), die hun invloed hebben op stuur en motoreigenschappen en op het schakelen van de gerobotiseerde bak, indien aanwezig. Voordien was via een knop ook al de bekrachtiging van het tandheugelstuur te beïnvloeden, maar dat gaf snel aanleiding tot een veel te licht stuur en totaal geen gevoel of feedback. Het nieuwe systeem, uitgewerkt door een specialist die nog lang bij Opel heeft gewerkt aan stuurmechanismen, geeft een stuk meer gevoel en nauwkeurigheid, om het even welke stand je kiest, en voelt veel minder kunstmatig aan.
Vrij comfortabel ook
Ondanks het feit dat we er soms vlotjes van door gingen, bleef het testprototype (de afwerking was duidelijk nog niet in orde) ook comfortabel in de meeste omstandigheden, mede dankzij goed zittende stoelen (voorin). De ruimte achterin leek ons niet veranderd tegenover voorheen, tenzij dan de vrije hoogte achterin, die is iets minder door de lagere daklijn. De beenruimte lijkt ons correct zonder meer, de kofferruimte is wel groter geworden en heeft een moduleerbare, dubbele laadvloer.
Speciaal het samengaan van de soepele diesel met de alert schakelende gerobotiseerde bak (met paddels aan het stuur) kon ons bevallen. Verder gaat de auto in scherpere bochten niet te veel op zijn neus hangen (de nieuwe diesel weegt duidelijk minder dan zijn voorganger, de kleinere benzinemotor waarschijnlijk ook) en gedraagt zich eerder neutraal, wat wijst op een goed uitgekiende gewichtsverdeling en een ophanging aangepast voor deze voorwielaandrijver. Het schakelen met de handbediende zesbak mocht voor ons nog wat nauwkeuriger.
Hogerop
Met de nieuwe Ceed wil Kia hogerop in het segment, vandaar dat er ook nog verschillende andere koetswerkvarianten komen na deze hatchback. Het 3-deurs model verdwijnt, later komen een break, een shooting brake en zelfs een cross-over.
Voor zover wij het konden zien (stukken waren nog afgedekt met een zwarte doek, die we wel even discreet hebben opgelicht…) ziet het nieuwe dashboard er een stuk ergonomischer en beter verzorgd uit, een indruk die wordt versterkt indien je het grote 8-duim scherm (voor navigatie) hebt besteld, dat zweeft letterlijk boven de middenconsole. Die werd daaronder trouwens lichtjes naar de bestuurder toe gebogen.
Als dagrijlichten heeft de nieuwe Ceed LED-licht in de vorm van ijsblokjes (zoals op de vorige GT-versies), op sommige uitvoeringen kan alle licht van het LED-type zijn.
Kia belooft ook een betere, meer hoogstaande afwerking, zowel aan de binnen- als de buitenkant om de hoger reikende ambities waar te maken, maar zoals gezegd konden wij dat op deze nog maar half afgewerkte prototypes niet verifiëren. In elk geval lijkt het Koreaanse merk zijn “Europese” Ceed (hij werd in Europa ontworpen en wordt hier gebouwd, in Slovakije) voldoende wapens te hebben meegegeven om een hartig woordje te komen meepraten in dit hard bevochten segment. De gekende 7 jaar of 150.000 km garantie zal daar uiteraard ook een handje bij helpen.
In dit artikel : KIA
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!