- Score redactie 16.75 /20
Na een week testrijden – over een gevarieerd parcours – klokten we af op een gemiddeld stroomverbruik van 17,8 kWh/100 km. Niet slecht, maar evenmin uitzonderlijk. Zeker gezien de ideale klimatologische omstandigheden (zacht en om en bij de 23 graden) had daar misschien nog wel een kWh’tje van af gemogen. Al moet het evenzeer gezegd worden dat we onze rijstijl nooit hebben aangepast en dus vlot hebben gereden met de Explorer.
Hoe dan ook, met dat verbruik zou de batterij er na 433 kilometer onherroepelijk de brui aan hebben gegeven. Opnieuw: niet slecht, maar evenmin uitzonderlijk. En in elk geval een heel stuk onder de theoretisch opgegeven 572 kilometer. Opladen kan op wisselstroom tot 11 kW en op gelijkstroom tot 185 kW. In het eerste geval hang je minstens 8 uur aan de stekker voor een volle lading; aan de snellader dien je in het beste geval ongeveer een halfuur te wachten om de cellen weer van 10 op 80 procent van hun capaciteit te krijgen.
Vanaf 44.950 euro?
De minst dure Ford Explorer wordt de Standard Range, met 52 kWh-batterij en 170 pk. Die volgt later, maar heeft wel al een prijs: vanaf 44.950 euro. Wil of kun je daar niet op wachten, dan dien je minstens 47.950 euro opzij te zetten voor de 204 pk-versie van de Extended Range. En heb je liever de hier geteste 286 pk-variant? Dan komt daar nog eens 1.000 euro bij. Toevallig is dat ook nagenoeg het prijsvoordeel dat de basisversie van de ID.4 heeft ten opzichte van zijn Explorer-kloon. Weliswaar met dien verstande dat de VW een stuk kaler uitgerust van de band rolt.
Ford volgt hier trouwens de tendens om de optionele extra’s tot een minimum te beperken. Twee packs (AGR Seat Pack en Driver Assistance Pack) en een handvol opties, en je bent klaar. Weet dat ook de warmtepomp (1.200 euro) tussen de bij te betalen items staat (foei, Ford!), dus één vakje zul je toch minimaal moeten aanvinken. Onafhankelijk trouwens of je bent gegaan voor de basisuitvoering dan wel voor het Premium-niveau. Die laatste upgrade – goed voor een extra investering van 3.700 euro – moet je ook nemen als je de B&O-geluidsinstallatie wilt.
Geteste versie
Ford Explorer EV 77kWh Extended Range RWD Premium | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,53 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
In dit artikel : Ford, Ford Explorer EV
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!