Detailtests / 2024 Ford Explorer 77 kWh Extended Range RWD (Premium)
Ford wil zich een nieuwe identiteit aanmeten. Eentje waarvan de nieuwe Explorer het eerste gezicht dient te zijn. Doet deze elektrische middenklassecross-over verlangen naar meer? Of genereert hij toch eerder Sehnsucht?
- Score redactie 16.75 /20
Het minimalisme van het exterieur keert terug binnenin de elektrische Ford Explorer. Het dashboard is strak vormgegeven, zonder al te veel tierlantijntjes. De kleur is – letterlijk – afkomstig van de ledsierstrips, die in een aantal tinten komen piepen vanonder de kunststoffen op het dashboard en de middentunnel. En van de lichtere bekleding voor deurpanelen, dakhemel, dashboard en centrale armsteun.
Het vormt een elegante afwisseling met het zwart van zowel de Sensico-kunstlederen stoelbekleding als de zwarte kunststoffen. Die laatste zijn op het dashboard en de bovenkant van de deurpanelen licht gewatteerd, al helpt dat amper om de kwaliteitsindruk op te krikken. Met andere woorden: net als de meeste van zijn rivalen heeft ook Ford moeten letten op de kleintjes en dat merk je vooral aan de materialen die werden gebruikt voor de opbouw van het interieur.
MegaConsole
Anders dan aan de buitenkant verraadt de VW-verwantschap zich wel meteen zodra je achter het stuur schuift. Van de 5 duim ‘grote’ digitale tellerpartij over de knoppen op de deuren tot de hendels achter het stuur, het komt allemaal uit de magazijnen in Wolfsburg. Al komt Ford ook hier met zijn eigen party tricks. Met als absolute blikvangers het verschuifbare aanraakscherm (zie Connectiviteit) en de B&O-luidspreker op het dashboard. Minstens even knap zijn de vele opbergruimtes en -vakken.
Denk aan de MegaConsole onder de armsteun, die zelfs groot genoeg is (17 liter) voor een laptop van 15 duim, net als het vak vooraan onder de middentunnel, de brede bakken in de deuren en de twee aflegvakken voor je telefoon net voor de schuifregelbalk (waarvan eentje met inductielaadvlak). De sportstoelen van onze auto zaten voortreffelijk, al waren dat er van de opgewaardeerde soort via het optionele AGR Seat Pack – wat ons betreft de 500 euro absoluut waard. Ook achterin er allerminst reden tot klagen. Er is meer dan genoeg plek voor schouders, ellebogen en benen (door de vlakke vloer).
In dit artikel : Ford, Ford Explorer EV
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!
Tests
Onze tests
Stockwagens
Stockwagens in de kijker
Tweedehands