Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Ford Explorer 77 kWh Extended Range RWD (Premium)

Geschreven door Steven Appelmans op

Ford wil zich een nieuwe identiteit aanmeten. Eentje waarvan de nieuwe Explorer het eerste gezicht dient te zijn. Doet deze elektrische middenklassecross-over verlangen naar meer? Of genereert hij toch eerder Sehnsucht?

52.650 €
  • Score redactie 16.75 /20

Kies je voor de versie met twee motoren (Extended Range AWD) of ga je voor de achterwielaangedreven Extended Range met 204 pk, dan krijg je 79 kWh aan netto batterij­capaciteit (84 kWh bruto), oftewel de batterij van de Volkswagen ID.4 GTX. Onze Extended Range RWD met 286 pk doet het evenwel met het cellenpakket van de gewone ID.4, goed voor 77 kWh (82 kWh bruto). Toch is less in dit geval more, want voor het grootste WLTP-rijbereik dien je wel degelijk bij de hier geteste motorvariant te zijn.

In zijn basistrim zou onze Explorer 602 kilometer ver moeten raken, aldus de WLTP-cijfers. Ga je voor de Premium-uitvoering met zijn twintigduimers, dan zakt dat naar een op papier nog altijd behoorlijke 572 kilometer. Daarmee raak je, ongeacht het aankledingsniveau, telkens een dikke 50 kilometer verder dan wat de andere genoemde Explorer-versies uit hun koperwikkels schudden. 

RWD of AWD?

Het geheim zit hem in de recentere en ondanks zijn hogere vermogen toch effi­ciëntere elektro-unit die in onze testwagen de achteras aandrijft. Een synchrone motor met permanente magneten die een-op-een wordt overgenomen uit de ID’s van VW en die naast 286 pk ook 545 Nm levert. Dat blijkt meer dan genoeg om vlot vooruit te raken (0 naar 100 km/u in 6,4 seconden), waardoor we de versie met twee motoren enkel zouden overwegen als er af en toe onverharde stukken op het menu staan. Of als je net dat tikkeltje meer zou willen slepen: de RWD houdt het bij 1 ton aan geremd sleepvermogen, de AWD doet daar 200 kilo bij.

Waar we ook bijzonder blij om zijn, is dat Ford eveneens de sturing van de energierecuperatie meekreeg van Volkswagen. In de standaardsetting kiest de elektronica – in samenwerking met de radar en sensoren van de adaptieve cruisecontrol – of en wanneer er op de motor geremd moet worden. In essentie heb je daarmee een soort adaptieve eenpedaalsturing, met dat verschil dat, als de weg vrij is wanneer je het gaspedaal loslaat, de Explorer zich laat uitrollen in plaats van af te remmen. Een (motor)reactie die voor beginnende EV-rijders een pak natuurlijker zal overkomen. Wie toch liever altijd afgeremd wordt als hij van het gas gaat, moet de versnellingspook achter het stuur gewoon doordraaien naar de B-stand.

  • Geteste versie

  • ford Explorer EV 77kWh Extended Range RWD Premium

  • Categorieën

    • SUV's & Crossovers

    Brandstof

    • ELEC

    CO2

    -

    Vermogen

    286 CV

    Lengte

    4468 m

    Koffervolume

    450 tot 1422 L

    Elektrische batterij

    572 km - 15.3kWh/100km

    82 kWh - 11 kW (AC) - 135 kW (DC)

In dit artikel : Ford, Ford Explorer EV

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker