Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Ford Explorer 77 kWh Extended Range RWD (Premium)

Geschreven door Steven Appelmans op

Ford wil zich een nieuwe identiteit aanmeten. Eentje waarvan de nieuwe Explorer het eerste gezicht dient te zijn. Doet deze elektrische middenklassecross-over verlangen naar meer? Of genereert hij toch eerder Sehnsucht?

52.650 €
  • Score redactie 16.75 /20

Hoewel de Explorer ondersteund wordt door de MacPhersons (vooraan) en multi­link (achteraan) van de ID.4, kregen die componenten toch een eigen Ford-afstelling. Liefhebbers van het merk zullen dan ook graag horen dat de Explorer in vergelijking met de Volkswagen net dat tikkeltje dynamischer rijdt. Die levendigheid is vooral de verdienste van een kwieker afgestelde voortrein.

De Explorer steekt zijn neus wat gretiger naar binnen, houdt zijn koers vervolgens onverstoorbaar vast om tot slot met eenzelfde schwung weer uit de bocht te schieten. Om echt het predicaat ‘sportief’ te verdienen had de elektrische stuurbekrachtiging nog iets meer gevoel mogen overbrengen, maar plezant is het nu ook al. Helemaal als je in het achterhoofd houdt dat je met een meer dan 2 ton wegende gezins-SUV op pad bent.

Banden en velgen

Dat vlotte weggedrag heeft Ford aangevuld met een voorbeeldig ophangingscomfort. Zelfs op de al eerder vermelde twintigduimers van de Premium-uitvoering (geschoeid met 235/50- banden vooraan en 255/45-rubber achteraan) dokkert de Explorer vrij behaaglijk over de meeste wegoneffenheden. Enkel als die elkaar snel opvolgen, wil de schokdemping al eens gaan dribbelen. Zonder dat het echter ooit écht oncomfortabel wordt, laat staan onveilig.

Nee, het gevonden compromis is zonder meer een van de beste in dit segment. En allicht wordt het zelfs nog iets aangenamer als je het houdt bij de 19-duimers van de basisversie. Omgekeerd zouden we de optionele 21-duimvelgen aan ons laten voorbijgaan. Eenzelfde voor­behoud hebben we bij de allseasonbanden van de optielijst (200 euro). De Continental EcoContacts onder onze testwagen boden niet alleen afdoende grip, ze hielden ook de rij- en rolgeluiden binnen de perken. Stilte is ook een vorm van comfort.

In dit artikel : Ford, Ford Explorer EV

Journalist AutoGids/AutoWereld

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker