- Score redactie 15.55 /20
Een mens zou denken dat Hyundai meer munt wil slaan uit het extra cachet van de Ioniq 6. Maar wie genoegen kan nemen met circa 400 kilometer rijbereik, kan al een 6 voor 50.499 euro op zijn oprit parkeren. Zonder het gevoel te worden uitgekleed, want die instapversie Core, die ook combineerbaar is met het zwaarste batterijpakket (en dan 55.499 euro kost), beschikt al over een handsfree instapsysteem, een warmtepomp, een actieve cruisecontrol met stop&go-functie, een V2L-aansluiting, een achteruitrijcamera en een rist veiligheidszaken zoals een automatisch remsysteem voor voetgangers en fietsen, gordijnairbags, een rijstrookassistent en de Rear Seat Alert, om de belangrijkste maar eens te noemen.
Bekaaid kom je er dus niet af, al blijft dat startbedrag natuurlijk een hoge drempel voor particuliere ‘batterijders’; zij zullen een marathonslag aan kilometers moeten afleggen alvorens de gunstiger elektriciteitsprijs en de lagere onderhoudskosten in het voordeel uitdraaien naast een – we noemen maar wat – Tucson Hybrid. Daar veranderen de lage tot onbestaande belastingen zowel ten noorden als ten zuiden van de taalgrens verder niets aan. Als salariswagen start de VAA-bijdrage voor een basis-Ioniq 6 bij een voordelige 145 euro per maand. En uiteraard blijft deze elektrische auto 100 procent aftrekbaar in een bedrijfscontext.
Ingetrokken deurklinken
Een detailopmerking voor die Core wel: de ingetrokken deurgrepen moet je op de basisversie manueel bedienen, en dat is niet half zo handig als de automatische. Daarvoor moet je doorstijgen naar de Core Plus. Ook bij deze Ioniq is het dus een kwestie van meteen te swipen tussen uitrustingsniveaus, want de opties kun je op de vingers van één hand tellen. Op de Core en Core Plus vind je enkel nog een paletje speciale lakkleuren, kies je voor de chiquere Balance (62.499 euro voor de RWD), dan kun je zonder meerprijs de achttienduimvelgen laten monteren (zoals op ons testmodel), idem voor het grijslederen interieur.
Het enige optiepakket is het Vision Pack (3.000 euro, enkel op de Balance), dat een elektrisch open dak én de digitale buitenspiegels in de mix gooit. Audiofielen en altruïstische powernappers hebben overigens geen andere keuze dan voor die duurdere Balance te kiezen, want het is de enige versie met het geluidssysteem van Bose en de tot ligbank neerklapbare passagiersstoel.
Laag verbruik, maar...
Last but not least is er nog de kwestie van het verbruik, het aspect waar de Ioniq 6 zou moeten schitteren. Volgens de WLTP-norm heeft deze gestroomlijnde vierdeurs een dikke 2,5 kWh/100 km minder dan de Ioniq 5 met hetzelfde aandrijfgeheel. Het beraadselde ons daarom een beetje dat onze verbruikscijfers een halve kWh hoger afsloten (16,9 kWh/100 km) in vergelijking met de Detailtest van broerlief. Nu, dat eindverbruik blijft wel erg voorbeeldig. Ter verdediging voeren we ook aan dat in de testweek het kwik van de barometer laag stond, terwijl er bovendien veel autosnelweg aan te pas kwam.
Het spreekt trouwens in het voordeel van de Ioniq 6 dat hij ook dan niet boven de 20 kWh/100 km stijgt bij legale snelheden, iets wat veel van zijn rivalen hem niet nadoen. Op secundaire wegen hoef je zelfs niet noodzakelijk de Eco-stand en de maximale remenergierecuperatie te activeren om het verbruiksgemiddelde snel te zien duikelen. Ook al konden wij geen 600 kilometer op de boordcomputer toveren, er zijn beslist goede scores mogelijk. Wij zweefden rond een comfortabel rijbereik van 450 kilometer.
Geteste versie
Hyundai Ioniq 6 77,4 kWh Balance | |
Verbruik gemengd | NB |
CO2-uitstoot | 0 g/km |
0 tot 100 km/u | 0,00 sec. |
1000m vanuit stilstand | NB |
Kostprijs per km | 0,59 € |
VAA per maand | NB |
- Score eigenaars /20
Verwante testen
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 6
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!