- Score redactie 15.55 /20
Als het zwierige ontwerp van deze Ioniq 6 ergens zijn tol eist, dan is het wel in de koffer. Dit is een vierdeurs, dus je moet het stellen met een compacte laadopening, met daarachter 401 liter aan bagageruimte. Voor zover de smalle insteek en de hellingshoek dat toelaten, mogen de meegenomen spullen best lang zijn, want de achterbank kan in twee delen neergeklapt worden, zij het zonder vlakke laadvloer als resultaat. Voorin prijkt nog een ‘frunk’ met – in deze achterwielaandrijver tenminste – een inhoud van 45 liter. Een handige plek om de laadkabel(s) op te bergen.
Dat de mindere hoofdruimte achterin voor onze 1,89 meter eigenlijk geen ongemakken meebracht, sluit aan bij de comfortabele loungesfeer waaraan Hyundai dit interieur ophangt. Zo kun je de beide voorstoelen tot ligbed kantelen, voor een tukje tijdens langere laadsessies. Maar in tegenstelling tot de 5 heeft de 6 wel een middenconsole die doorloopt tot aan het dashboard, met daaronder opbergvakken, ontworpen als steun voor een laptop voor wie liever werkt.
Nog nieuw is het boven en onder de deurpanelen verschillende sfeerlicht (personaliseerbaar volgens – hou je vast – 64 tinten of zes voorselecties). Al heb je meer aan die vier pixels op het stuurwiel, met pulserende en gekleurde lichtjes voor de weergave van de parkeerperimeter, de batterijstatus, de rijmodi en zo meer. Trouwens, in morsecode vormen vier puntjes de letter ‘H’. Een wenk voor pientere klanten...
Eenvoudskunst
Ergonomisch kiest Hyundai in dit heldere interieur voor een tussenweg. De bekende in elkaar overvloeiende displays voor infotainment en tellers, telkens exact 12,3 duim groot, zijn aanraakgevoelig. Maar (veel) knoppen voor onder andere de klimaatregeling en radiovolume blijven aanwezig, voor de vlugge gewenning. Eenvoudskunst is het daardoor niet. De menu’s zijn grafisch erg mooi, maar helaas kun je aan de minder overzichtelijke structuur van de tellermodule niets verhelpen door personalisering. Tapijten van gerecycleerde visnetten, bioverf en recyclagematerialen voor de stoelbekleding (op alle uitrustingsniveaus) nemen ook een zekere duurzaamheid mee aan boord.
De navigatie van Hyundai blijft je te voet gidsen nadat je de Ioniq 6 hebt geparkeerd. Daarvoor zorgt de smartphone-app Bluelink, die verder diagnoses uitvoert, de laadstatus weergeeft, de verwarming al preventief aanzet en zo meer. Sinds kort kan de navigatie het batterijpack ook voorverwarmen om in optima forma aan de snellaadpaal te verschijnen. Een ingebouwde virtuele simkaart werkt de autosoftware bij via zogenoemde over-the-airupdates en gaat op die manier veroudering tegen.
Maar hoe mooi het connectiveitsblazoen van de Ioniq 6 ook glimt, helemaal smetteloos is het niet. Inductieladen voor een smartphone mag dan al standaard zijn, draadloos Apple CarPlay of Android Auto gebruiken is er niet bij. Voor een moderne EV vonden we het ook nogal bizar dat de boordcomputer niet vanzelf van winter- naar zomertijd overschakelde – hoezo, over-the-airupdates? – terwijl we er verder niet in geslaagd zijn om Radio 1 op de DAB te vinden. De laadverveling verdrijven met een Netflix-filmpje, Spotify-afspeellijst of een partijtje King Kong zoals bij Tesla? Daarvoor moet je je eigen smartphone opdiepen.
Verwante testen
In dit artikel : Hyundai, Hyundai Ioniq 6
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!