Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Detailtests / 2024 Lotus Eletre S

Geschreven door Xavier Daffe op

Een Lotus met een SUV-koetswerk en een elektrische aandrijving, die dan ook nog eens in China van de band rolt? De gedachte alleen al doet de merkliefhebbers van het eerste uur steigeren. En toch is deze Eletre de meest vernieuwende Lotus sinds lang.

124.090 €
  • Score redactie 15.80 /20

Zeggen dat de lange geschiedenis van Lotus niet altijd over rozen liep, is een understatement. Het Britse merk werd officieel opgericht in 1948 en vierde in 2023 dus zijn 75-jarige bestaan – net als Porsche dus. Maar de auto zoals Lotus’ stamvader Colin Chapman die voor ogen had, is allang niet meer. Chapman was een briljant ingenieur met vooruitstrevende ideeën en een fantastische, weliswaar geslepen teammanager van zijn F1-renstal. Van goed bestuur van zijn onderneming had hij echter veel minder kaas gegeten, want zijn kleine onderneming sukkelde van de ene crisis in de andere. Toen Chapman in 1982 overleed, scheelde het niet veel of hij nam zijn merk en levenswerk mee in zijn graf.

Wat volgde, was een periode van onbetrouwbare overnemers en twijfelachtige eigenaars. Tot die ene meesterzet in 1996, toen Lotus de Elise (S1) uitbracht. Een ogenblikkelijk succes dat het merk prompt weer op de kaart zette en meteen een hele schare liefhebbers wist te verleiden. Gedurende vele jaren liet de Elise mooie verkoopcijfers optekenen, maar het bleef een niche­product dat maar net genoeg geld in het laatje bracht om het hoofd boven water te houden. Van een duurzaam toekomstplan was nooit sprake, zeker omdat de historische gebouwen in Heathel in tussentijd om een dringende renovatie vroegen…

Porsche achterna

Alles veranderde in 2017, toen de Zheijang Geely Holding Group het Britse merk overnam van het Maleisische Proton, dat nooit echt wist wat het met Lotus moest aanvangen. Dus ja, sindsdien maakt Lotus deel uit van het Geely-imperium. En als dusdanig is het nu feitelijk in Chinese handen. Maar wat dan nog? Wat zou er met Volvo gebeurd zijn als datzelfde Geely de Zweden enkele jaren terug niet van het faillissement had gered? En heeft die Chinese inbreng Volvo tegengehouden om zichzelf verder te ontwikkelen? Of tot een verlies van Volvo’s merk­identiteit geleid? Of om het om te draaien: wie bij het grote publiek weet überhaupt dat Volvo’s tegenwoordig Chinees DNA hebben? Welaan dan, waarom zou dat anders zijn voor Lotus?

Oké, de Eletre is niet alleen Chinees, het is ook nog eens een SUV én elektrisch. Dat zijn dus drie handicaps in één. Maar als dat wat merkwaardige recept voor de inkomsten zorgt die Lotus nodig heeft om te overleven en intussen ook sportwagens te blijven ontwikkelen, wat kunnen we daar dan op tegen hebben? Vergeet niet dat bij Porsche de 911 vandaag ook alleen nog maar bestaat dankzij het gigantische succes van de Cayenne…

Electric Premium Architecture

De Eletre is een imposante SUV van 5,10 meter lang, die op een gloednieuw platform rust. Die EPA-basis (Electric Premium Architecture) zal in de nabije toekomst ook gebruikt worden voor nog meer modellen, zoals de Polestar 3 en Volvo EX90. Deze kolos rolt van de band in een al even nieuwe fabriek in het Chinese Wuhan, een klinische omgeving die lichtjaren verwijderd is van de naar warme olie ruikende ateliers uit Colin Chapmans tijd.

Binnenkort rolt ook de technisch verwante Emeya van die assemblagelijnen, een sportieve berline die we nog dit jaar bij ons mogen verwachten. De Eletre, een “hyper-SUV” (sic) die beschikbaar is met vier of vijf zitplaatsen en zowel dynamisch als comfortabel wil zijn, heeft op dit ogenblik amper tot geen concurrenten. Zoek maar eens een puur elektrische SUV die op hetzelfde niveau speelt qua prestaties… en qua prijs.

Foto’s: Lennen Descamps

  • Rijbereik, laadsnelheden
  • Verhouding comfort-rijdynamiek
  • Ruim en luxueus afgewerkt interieur
  • Image «Lotus nouvelle ère» à construire
  • Aides à la conduite parfois intrusives
  • Encombrement en milieu urbain

In dit artikel : Lotus, Lotus Eletre

Hoofdredacteur Le Moniteur Automobile

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Tests

Onze tests

Stockwagens

Stockwagens in de kijker

Tweedehands

Tweedehandswagens in de kijker