- Score redactie 15.80 /20
De SUV bestaat in twee vermogensvarianten en drie uitrustingsniveaus. Aan de top van het gamma staat de Eletre R, die dankzij een twee keer zo krachtige elektromotor op de achteras 675 kW/918 pk en 985 Nm op de tabellen laat zetten. De instapversie en de hier geteste S – die alleen van elkaar verschillen door hun uitrusting – houden het daarentegen bij een ook al niet misse 450 kW/611 pk en 710 Nm.
Allemaal hebben ze dezelfde 800-voltarchitectuur, een interne omvormer van 22 kW en een snellaadvermogen tot maar liefst 350 kW. In theorie kun je daarmee laden met ‘1.000 kilometer per uur’ en in 20 minuten het batterijpeil weer van 10 naar 80 procent krikken – wat met ons gemiddelde verbruik overeenkomt met een range van meer dan 300 kilometer. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de DC-snellader in kwestie ook werkelijk dat vermogen van 350 kW levert; anders zul je wat langer moeten stilstaan. Aan onze Ionity-laadpaal raakten wij bijvoorbeeld niet verder dan een laadsnelheid van ‘500 km/u’ op de boordcomputer, wat erop lijkt te wijzen dat de paal in kwestie eerder iets van een 150 kW haalde.
Kaas met gaten
De 109 kWh aan lithium-ioncellen ligt in de vloer, netjes centraal tussen beide assen. De slordige 665 (!) kilogram van de batterij houdt deze SUV beter tegen de grond dan een spoiler dat ooit zou kunnen. Nochtans heeft de Eletre die ook: zijn mobiele achtervleugel komt automatisch uitgeklapt wanneer er extra stabiliteit nodig is, en kan in zijn hoogste stand zelfs dienstdoen als luchtrem.
Tegelijkertijd is deze forse knaap ook verrassend gunstig gestroomlijnd: zijn luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt een knappe 0,26. Met dank aan een koetswerk dat de rijlucht via tal van openingen geleidt over de flanken (via de voor- en achtervleugels zo naar de diffusor), het actieve ‘radiatorrooster’ en zelfs de motorkap. In die mate dat Lotus zelf dit koetswerk als ‘poreus’ omschrijft. Al die gaten, spleten en kieren maken de Eletre een nachtmerrie om te poetsen, maar blijkbaar dus wel efficiënt om door de wind te klieven. Efficiënt genoeg in ieder geval om de nefaste gevolgen van zijn stevige frontale oppervlakte te counteren.
Met zijn 611 pk is de Eletre S niet alleen de krachtigste Lotus voor de openbare weg die we in dit magazine ooit testten, maar met zijn meer dan 2,5 ton leeg is hij ook de zwaarste. Nu heeft Lotus alles uit de kast gehaald om dat hoge gewicht te camoufleren en zijn grote SUV uitgerust met gestuurde schokdempers, luchtveren met dubbele kamers en een vectoriële koppelverdeling. Tegen meerprijs komen daar ook nog een actieve rolcontrole en meesturende achterwielen bij. Al die elementen moeten samen met het lage zwaartepunt voorkomen dat de Eletre bij de eerste de beste bocht door zijn poten zakt.
-
Geteste versie
-
lotus Eletre BEV 450kW S
-
Categorieën
- SUV's & Crossovers
Brandstof
- ELEC
CO2
-
Vermogen
612 CVLengte
5103 m
Koffervolume
688 tot 1532 LElektrische batterij
535 km - 23.9kWh/100km111.9 kWh - 22 kW (AC) - 350 kW (DC)
In dit artikel : Lotus, Lotus Eletre
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!