- Score redactie 15.80 /20
Van bij de eerste meters, die verlopen in het standaardrijprogamma ‘Tour’ (de andere modi heten Sport, Range, Individual, Off-Road en – enkel voor de R-versie – Track) verrast deze Lotus door de manier waarop zijn ophanging alle soorten wegoneffenheden absorbeert. Bij normale snelheden verloopt alles vloeiend en zacht en voelt deze grote SUV aan als een goeie ouwe Chesterfield. De rijhouding in de optionele Comfortstoelen is ideaal, zodat je je snel op je gemak voelt.
Uiteraard moet je je altijd bewust blijven van de grote buitenafmetingen van deze Eletre, en dan in het bijzonder zijn breedte (bijna 2 meter, spiegels niet meegerekend), maar zijn koetswerk is makkelijk in te schatten en het zicht rondom is goed. Uiteraard zullen doorgewinterde fans wat moeite hebben met het feit dat de Eletre de eerste Lotus is waarin je je naar binnen moet hijsen – het omgekeerde van een Elise, waarin je je net moet laten neerploffen. Maar als je je daar eenmaal over hebt gezet, moet je erkennen dat dat niet eens een nadeel hoeft te zijn. Probeer gewoon dat logo op het stuurwiel te negeren, zouden we zeggen…
Ballerina
Voer het tempo op en je stelt vast dat de vele kilo’s ook dan niet voelbaar zijn. Daarvoor zorgen de onuitputtelijke reserves van de twee elektromotoren (één per as, waarmee deze Eletre een permanente vierwielaandrijver is), maar ook het lage en centraal tussen de assen gelegen zwaartepunt én de korte voor- en achteroverhangen, waardoor van polaire inertie vrijwel geen sprake is.
Uiteraard hoef je van een mastodont als deze niet de lichtvoetigheid van een ballerina – of een Elise – te verwachten in een links-rechtscombinatie, maar in lange en snel genomen bochten is hij in staat tot indrukwekkende zijdelingse acceleraties, zonder het minste spoor van onder- of overstuur, en zonder dat zijn koetswerk gaat doorhangen. Dat laatst is de verdienste van de actieve antirolstangen, die op 48 volt werken en kunnen worden losgekoppeld om het comfort te bevorderen.
Kilometerkampioen
De vectoriële koppelverdeling maakt het makkelijker om deze potige krachtpatser in de bocht te zetten en hem er weer uit te doen accelereren. Op een lichtjes glibberige ondergrond zijn we er daarbij zelfs in geslaagd om de auto lichtjes over zijn vier wielen te laten schuiven – maar op een erg propere, neutrale en voorspelbare manier. Nogmaals, dat was dus wel op een glibberige ondergrond én op winterbanden; hoe de auto het doet op een droog wegdek en op zijn standaard-Pirelli P Zero’s, daar hebben we het raden naar.
Wat in elk geval zeker is, is dat de Eletre uitblinkt in datgene waarvoor hij bedoeld is: kilometers afmalen in alle comfort en veiligheid. Zijn stuur centreert goed op de snelweg en blijkt nauwkeurig – voor een SUV, welteverstaan – en gul met feedback, terwijl het ook niet te levendig is, om deze hoogpotige Lotus niet te destabiliseren. En ook het gaspedaal is goed afgesteld: de reacties zijn geleidelijk, en niet van het ‘aan/uit’-type (maar trap het tegen de bodem en je maag plakt evengoed tegen je rugleuning). Kortom, één en al comfort dus. Jaja, we hebben het wel degelijk over een Lotus. Wen er maar aan…
In dit artikel : Lotus, Lotus Eletre
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!