- Score redactie 14.82 /20
Moet het nog gezegd worden dat de Clio van kapitaal belang is voor Renault? Sinds het begin van het Clio-verhaal in 1990 zijn er meer dan 15 miljoen exemplaren van verkocht. De verantwoordelijken voor de nieuwe, vijfde generatie stonden dan ook voor een zware opdracht, temeer omdat de uitgaande Clio, die eind 2012 werd gelanceerd, een onmiskenbaar succes oogstte met zijn gedurfde stijl van de hand van Laurens Van den Acker. Vanaf het eerste volledige jaar dat hij op de markt was, schopte de Clio IV het tot de eerste plaats in de verkoophitlijst van het B-segment in Europa, om die vervolgens niet meer af te staan.
Bovendien, en dat is een vrij uitzonderlijke commerciële prestatie, is de verkoop van 2012 tot 2018 altijd in stijgende lijn blijven gaan. Om niet het risico te lopen die kostbare opgang te onderbreken heeft Renault er dan ook voor gekozen om aan de algemene look niet te veel te veranderen voor deze vijfde generatie. De techniek werd echter grondig onder handen genomen, net als de uitrusting en vooral de kwaliteitsindruk. Esthetisch gezien een zachte evolutie, technisch een volledige make-over dus, een filosofie die hij deelt met de enige auto die de jongste jaren in Europa populairder is gebleken dan de Clio: ene Volkswagen Golf…
- Kwaliteitsindruk t.o.v. voorganger
- Gulle standaarduitrusting
- Technologisch up-to-date
- Plezierig weggedrag
- Geslaagde combinatie motor-versnellingsbak
- Schuchtere stilistische evolutie
- Wat afwerkingsdetails (antenne, kantelschakelaars, …)
- Sturing EDC-bak bij het vertrekken
- Matige verhouding buitenmaten-interieur- en kofferruimte
- Wat hoog gewicht
In dit artikel : Renault, Renault Clio
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!