In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.2 TCe drijft de Clio pittig aan en verdient zijn stempel van topversie. Hij werkt goed samen met de gerobotiseerde EDC-zevenbak, die standaard is. Alleen bij het vertrekken zou de afstelling van die bak wat subtieler mogen. Bizar genoeg monteert Renault achteraan nog altijd trommelremmen, al kunnen die als optie wel worden vervangen door schijfremmen. Het nieuwe stuur biedt meer consistentie en kan worden geparametreerd via de Multi-Sense-functie.
-
Veiligheid
De nieuwe Clio eigende zich al vijf EuroNCAP-sterren toe. Die score behaalt hij met alleen zijn frontale airbags en zijn zijdelingse plofkussens voor- en achterin. De elektronische veiligheidsuitrusting gaat er bij deze generatiewissel flink op vooruit. Een spoorassistent, automatische noodremfunctie met fietser- en voetgangerdetectie en een verkeersbordherkenning zijn standaard. Voor een dodehoekcontrole moet je wel nog bijbetalen.
-
Comfort
De dynamische chassisafstelling van de Clio doet niet al te veel afbreuk aan zijn rijcomfort. De filtering blijft goed. Op een slecht wegdek kunnen wel wat pomp- of kopieerneigingen de kop opsteken. De goed geluidgedempte 1.3 TCe laat nooit te veel van zich horen. De binnenruimte is behoorlijk voor het segment, en op de nieuwe voorstoelen valt niks aan te merken. De airco laat zich bedienen via ‘echte’ knoppen en niet via het aanraakscherm.
-
Praktische kant
De grepen van de achterdeuren zijn mooi verstopt in de stijlen... en dus moeilijk te bereiken voor kinderen. De koffer heeft een volume van 391 liter – weliswaar zonder reservewiel of herstelkit. Jammer is wel dat de laaddrempel nog altijd zo hoog is. De moduleerbaar-heid is basic, met alleen een in twee ongelijke delen neerklapbare achterbank. Die vormt bovendien enkel een vlakke vloer met de optionele verstelbare bodem. Binnenin zijn er voldoende opbergmogelijkheden.
-
Connectiviteit
Het optionele aanraakscherm van 9,3 duim is goed afleesbaar, vooral dankzij de verticale opstelling, waardoor bovenaan de navigatiekaart getoond kan worden terwijl er onderaan nog plaats is voor andere informatie. Gegevens invoeren en smartphones koppelen gaat eenvoudig en snel. De systemen met een navigatiefunctie beschikken ook over onlinediensten, waaronder verkeersinformatie (gratis gedurende drie jaar).
-
Budget
De Clio heeft geen recht op de drie jaar garantie die Renault op andere modellen biedt, hij moet het stellen met het wettelijke minimum van twee jaar. De prijs die het merk vraagt voor de 1.3 TCe, is competitief gezien de geboden standaarduitrusting. Maar in deze topversie zal de uiteindelijke afrekening met wat opties al snel boven 25.000 euro uitkomen. Het benzineverbruik is redelijk bij een relaxte rijstijl, maar zuinigheidsrecords worden hier niet gebroken.
Hoewel het er gelikter uitziet, verraadt het koetswerk van de Clio V niet hoeveel wijzigingen Renault aan zijn geliefkoosde model heeft aangebracht in de hoop hem helemaal bovenaan in de verkoophitlijsten te houden. De zwakke punten die we de vorige generatie aanwreven – de kwaliteitsindruk en de technologische uitrusting – werden aangepakt. Tegelijk gaan ook de praktische kwaliteiten er licht op vooruit, terwijl zijn weggedrag nog altijd plezierig is. De combinatie 1.3 TCe-EDC is zeker overtuigend, maar allicht zal de nieuwe 1.0 TCe voor de meeste klanten ook al voldoen aan de verwachtingen…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!