In het kort
-
Wegligging
Het koppel van 500 Nm dat deze 3.0 V6 TDI produceert, volstaat ruimschoots voor de A7 Sportback en geeft hem een uitstekende soepelheid. De S-Tronic speelt eveneens een doorslaggevende rol wat het rijplezier betreft, en laat de motor ten volle tot zijn recht komen. Bij gebrek aan een meer doorgedreven feedback heeft de elektromechanische stuurbekrachtiging ten minste de verdienste om heel precies te werken. Dat is toch ook al iets. De draaicirkel zou iets beter kunnen.
-
Veiligheid
Behalve de talloze optionele rijhulpmiddelen (Audi Side Assist, Night Vision Assistant, Adaptive Cruise Control) kan de A7 Sportback rekenen op een royale standaarduitrusting. Het ESP is uiteraard van de partij en ook de standaard geleverde Quattro-vierwielaandrijving biedt een hoogstaand veiligheidsniveau. Dankzij die laatste is het bochtengedrag voorbeeldig en is de trekkracht nooit op een foutje te betrappen. Het remsysteem met schijfremmen rondom is vrij van kritiek.
-
Comfort
De adaptieve pneumatische ophanging die op onze testversie was gemonteerd, verzekert een hoogstaand rijcomfort. De geluiddemping binnenin is eveneens bijzonder verzorgd, net als de ergonomie, die tot in de kleinste details werd bestudeerd. In verhouding tot de buitenafmetingen is het plaatsaanbod weliswaar niet van de royaalste. Het comfort is echter op elk van de vier plaatsen van hoog niveau en de rijhouding is naar goede gewoonte bij Audi feilloos.
-
Praktische kant
De aflopende daklijn heeft uiteraard een invloed op de instap, vooral achterin, evenals op de zichtbaarheid. Het moeilijkste bleek om de contouren van de wagen in te schatten in parkings of nauwe straatjes. De toegang tot de koffer verloopt bijzonder eenvoudig dankzij een gemotoriseerde achterklep en het volume van 535 liter zou in de meeste gevallen moeten volstaan. De standaarduitrusting is globaal gesproken vrij rijkelijk, maar vertoont nog enkele lacunes.
-
Budget
Met een prijskaartje van 58.500 euro is de A7 Sportback 3.0 TDI 245 niet bepaald een koopje, maar toch blijft hij goedkoper dan zijn rechtstreekse rivaal, de Mercedes CLS. Zoals altijd bij Audi is de optielijst lang en zijn de prijzen gepeperd. Getuige daarvan de 28.000 euro aan opties op onze testauto. Met een testgemiddelde van 9,5 l/100 km heeft de 3.0 TDI ons niet ontgoocheld. Hij vergt bovendien weinig onderhoud, want hij moet slechts om de 30.000 km of twee jaar naar de garage.
De A7 Sportback komt postvatten tussen de binnenkort vernieuwd op de markt komende A6 en de A8, maar hij is meer dan een gaatjesvuller. Onder meer omdat hij alle intrinsieke kwaliteiten heeft die zijn broers niet noodzakelijk kunnen voorleggen (een elegante lijn, een verzorgd sportief temperament, een scherp dynamisch rijgedrag), verdient hij immers zijn plaats in het gamma en hij heeft meer dan één troef ten opzichte van de concurrentie. De 3.0 TDI 245, die tegelijk aangenaam en performant en toch ook zuinig is, is op dit ogenblik de meest homogene van het hele gamma.