In het kort
-
Rijdynamiek
De BlueHDi 100 pk geeft nooit het gevoel te slenteren, maar buiten de snelweg vergt het toch een vooruitziende blik om het juiste verzet te kiezen van de vijfbak, waarvan de laatste twee verhoudingen erg lang zijn. Op secundaire wegen is de C3 geen scheurijzer, maar zijn comfortniveau compenseert dat ruimschoots. Een 1.2 PureTech 110 is minder zwaar op de vooras en heeft nog 10 pk meer, en is dus wellicht de betere keuze voor wie meer dynamiek verlangt.
-
Veiligheid
De C3 heeft nog geen EuroNCAP-beoordeling, maar past wel een mouw aan de tekortkomingen van de C4 Cactus, met naast een spoorassistent bijvoorbeeld een verkeersbordherkenning en dodehoeksensoren (optie). Daar mag je nog Isofix-bevestigingspunten op drie plaatsen aan toevoegen, een slaperigheids-detectie en de Citroën Connect Box met SOS Pack en assistentie (optie). Van een automatische noodrem-functie voor in de stad is echter geen spoor.
-
Comfort
Het comfort is het sterke punt van de C3. In elk geval toch qua beschikbare plaats, en dan in het bijzonder voorin en op de bestuurdersplek. De zachte ophanging doet sommige slechte wegen bijna vergeten. Jammer dat de geluiddemping niet helemaal op hetzelfde niveau staat. De 1.6 BlueHDi klinkt soms wat te luid door en de windgeluiden rond de A-stijl zijn te zeer aanwezig in het interieur. Vooral bij een stevig tempo op de snelweg wordt dat vervelend.
-
Praktische kant
De koffer mag dan een flink volume hebben (300 liter), de toegang is beperkt door een hoge drempel en een smalle opening. De moduleerbaarheid is niet uitzonderlijk, maar het maximumvolume is met 922 liter wel interessant. De middenconsole biedt veel mogelijkheden om spulletjes op te bergen en heeft zelfs een specifiek plekje voor een grote smartphone. Onze Shine had ook nog een achteruitrijcamera en parkeersensoren, handig in de stad.
-
Connectiviteit
De C3 heeft alles om geeks te verleiden. Het 7 duim grote scherm lijkt sneller te reageren dan dat in de C4 Cactus. Je kunt mails en sms’en lezen, een iPhone verbinden via Apple Car Play en de meeste functies via stembediening activeren. Maar dé connectiveitstroef van de C3 is toch zijn geïntegreerde camera, die zowel handig blijkt (beeldmateriaal bij een ongeval) als leuk (grappige situaties filmen of fotograferen om ze via sociale netwerken te delen).
-
Budget
Er is al een (benzine-)C3 voor 12.955 euro. Onze BlueHDi 100 Shine bleek echter 7.000 euro duurder, waar je nog het panoramische dak (400 euro), de geconnecteerde camera (300 euro) en de Connected Box (800 euro) aan moet toevoegen. Dat loopt natuurlijk aardig op, maar toch blijft de verhouding prijs-uitrusting interessanter dan bij de belangrijkste rivalen. De fiscaliteit is mild maar de garantie is nog steeds beperkt tot de wettelijke twee jaar.
De Citroën C3 brengt geen nieuwe impuls in de personaliseringsmogelijkheden (integendeel, eigenlijk haalt hij eindelijk zijn achterstand in). Zijn geïntegreerde camera mag dan wel een uitstekend idee blijken, op zich kan dit geen overtuigend verkoopargument zijn. Toch tonen de designers globaal gesproken dat ze de modesignalen van het moment goed hebben kunnen vertalen in een C3 die fris oogt en die op heel wat sympathie kan rekenen, wat toch de hoofdzaak is. Wie bovendien comfort hoger op zijn wensenlijst staan heeft dan dynamiek, evenals een goede balans tussen prijs en uitrusting, zal zich snel goed voelen in deze Fransman.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!