In het kort
-
Techniek
Achter de naam HDi schuilt de 1.8 DI-D met common rail en variabele timing op de inlaatnokkenas van Mitsubishi- makelij. Hij levert 150 pk en 300 Nm en past perfect bij de C4 Aircross, met een gewillig temperament en een lekker 'ouderwetse' drukvoeding. In combinatie met de lang gespreide manuele zesversnellingsbak koppelt hij eerbare prestaties aan een bescheiden dorst. Getuige daarvan het gemiddelde van 7,4 l/100 km over onze hele test.
-
Wegligging
De ingenieurs van Citroën hebben de afstelling van de ophanging willen herzien om het onderstel van de ASX wat 'Franser' (lees: comfortabeler) te maken. Ze zijn erin geslaagd om een goed compromis te vinden tussen het dynamisme van het onderstel, dat nog steeds iets hoger ligt dan het gemiddelde, en de filtering. Ook de stuurbekrachtiging werd herzien: het stuur blijft informatief en voldoende consistent. De automatische vierwielaandrijving verzekert bij elk weertype een feilloze trekkracht.
-
Veiligheid
Elke C4 Aircross heeft standaard zeven airbags (frontaal, lateraal voorin, gordijnkussens en een knieairbag voor de bestuurder) en een ESP-systeem. De vierwielaandrijving is een troef zodra de weersomstandigheden of het wegdek erop achteruitgaan. Als tweelingbroer van de Mitsubishi ASX erfde de SUV van Citroën moeiteloos dezelfde maximumscore van vijf sterren bij de EuroNCAP-tests. De verlichting, in het geval van ons testmodel met xenonkoplampen, blijkt erg geruststellend.
-
Comfort
De geluiddemping is geslaagd, maar het interieurcomfort kan beter op andere vlakken. De oorzaak: vrij harde stoelen met een bescheiden vulling en een achterbank met te korte zittingen. In verhouding tot de buitenafmetingen is het interieur erg ruim. Hoewel ze verwarrend kan zijn voor Citroën-rijders, heb je de ergonomie van de bedieningselementen snel onder de knie. Dat geldt zelfs voor het audio- en navigatiesysteem met aanraakscherm en toetsen.
-
Praktische kant
De standaarduitrusting is doorgaans goed uitgekiend, met de uitvoering Seduction, die al goed is uitgerust, en de Exclusive-versie, die nog meer raffinement biedt. De afwerking is degelijk, maar blijft Japans, vooral qua handige snufjes en opbergmogelijkheden. Het gebrek aan die laatste achterin (geen deurvakken) zal de C4 Aircross wellicht punten kosten bij gezinnen. Het koffervolume zou gemiddeld moeten volstaan om de bagage van een klein gezin te vervoeren.
-
Budget
Hoewel beide modellen dezelfde mechaniek hebben en op dezelfde lijn worden gebouwd, daalt de waarborg van drie jaar bij Mitsubishi tot twee jaar bij Citroën. Idem trouwens voor de onderhoudsintervallen: 15.000 kilometer bij het Franse merk, tegenover 20.000 kilometer bij het Japanse. Op enkele honderden euro's na zijn de prijzen vergelijkbaar, behalve voor de topversies, die... bij Mitsubishi veel beter uitgerust zijn voor dezelfde prijs. Een goed verstaander...
Hoewel de ziel van een echte Citroën ver te zoeken is, heeft de C4 Aircross voldoende argumenten om de liefhebbers van SUV's te overtuigen, te beginnen met een geslaagd compromis comfort-wegligging en een goed doordachte standaarduitrusting. Ook met de uitstekende verhouding verbruik-rijplezier van de omgedoopte 1.8-diesel en zijn uitnodigende karakter weet hij zich te onderscheiden. Helaas is de concurrentie in het segment fel en zijn er heel wat SUV's die dezelfde troeven naar voren kunnen schuiven. Aangezien hij deel uitmaakt van een drieling, zijn er al minstens twee andere (Mitsubishi ASX en Peugeot 4008) die naar de gunst van de koper dingen.