In het kort
-
Rijdynamiek
De 1.0 EcoBoost met 125 pk – de meest verkochte motor in de EcoSport – veranderde niet. Deze driepitter getuigt van een vol en gretig karakter... maar wordt in zijn aspiraties gefnuikt door de klassieke automaat, die beter past bij een ontspannen rijstijl. Verder is deze SUV nog altijd gezegend met een uitstekend stuur, maar op een slecht wegdek leek de ophanging meer moeite te hebben met koetswerkbewegingen dan vroeger. In elk geval rijdt een Fiesta dynamischer.
-
Veiligheid
Al in 2013 werd de EcoSport onderworpen aan de EuroNCAP-tests. Hij kreeg toen vier sterren, wat een eervol resultaat was bij de toenmalige kleine SUV’s. In de wetenschap dat de kritieke delen van zijn structuur nu gemaakt zijn van boriumstaal, dat niet alleen lichter, maar ook vier keer sterker is dan klassiek staal, en dat hij voortaan is uitgerust met een knieairbag voor de bestuurder, zou hij vandaag beter moeten kunnen scoren.
-
Comfort
Het interieur, dat ingrijpend vernieuwd en opgewaardeerd werd inzake kwaliteitsindruk, is qua esthetiek en afwerking geënt op dat van de nieuwe Fiesta. Dat geldt met name voor het dashboard en de lay-out van de knoppen. De voorstoelen kregen zachtere kussens die meer steun bieden, de achterbank is nog altijd spartaans hard. De zithoogte is aangenaam op alle plaatsen. Dat is dan ook het voornaamste argument ten opzichte van een Fiesta...
-
Praktische kant
Proportioneel is de EcoSport nog altijd een beetje te hoog, een beetje te smal en – vooral – een beetje te ‘vierkant’ achteraan. Het voordeel van een koffer met het formaat van een buffetkast is dan weer het laadvermogen tot aan het dak gestapeld. De toegang tot de koffer blijft echter een probleem: de EcoSport houdt vast aan zijn onhandige achterdeur. De moduleerbaarheid is klassiek, maar het interieur is voorzien van handige bergruimten.
-
Connectiviteit
Een zwevende kleurentablet van 6,5 duim – of 8 duim (met knijp- en veegfuncties, standaard op de Business Class en optioneel op de Trend, Titanium en ST-Line) – vervangt gelukkig het kleine scherm dat geprangd zat tussen de knoppenrijen op de oude middenconsole. Het Sync 3-infotainmentsysteem van Ford integreert audio en communicatie en is compatibel met Android Auto (in ons land nog niet officieel beschikbaar) en Apple CarPlay.
-
Budget
De vanafprijs voor de nieuwe EcoSport bedraagt 18.500 euro. Dat is duurder dan een aantal lowcostmodellen in het SUV-B- of zelfs SUV-C-segment, maar bijna perfect in lijn met de basisprijzen van SUV’s of cross-overs bij de concurrerende mainstreammerken (met modellen als de Renault Captur, Peugeot 2008 of Opel Crossland X). De Ford heeft het voordeel dat hij kan uitpakken met een zeer compacte benzinemotor van 125 pk, die fiscaal zeer interessant is.
In een segment dat zijn volume op vier jaar tijd heeft verdubbeld tot 1 miljoen exemplaren in Europa, zou je denken dat er plaats is voor iedereen. Maar helaas... De expansieve markt van B-SUV’s trekt zoveel nieuwe – vaak dartele – spelers aan dat het voor de EcoSport moeilijk zal worden om zich alsnog het plaatsje te veroveren dat hij vier jaar geleden heeft laten liggen. Ook al weet hij de schade bij deze update te beperken, want dankzij de vooruitgang die hij boekte, behoort hij tot de interessante aanbiedingen op het vlak van kwaliteit, uitrusting en zelfs – maar met minder overtuiging – rijplezier. Het niveau van de toppers haalt hij echter niet, en die hebben bovendien het voordeel ‘nieuw’ te zijn, een doorslaggevend argument.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!