In het kort
-
Techniek
Honda's eerste 1.6-diesel valt in de smaak door zijn brio, zijn lineaire acceleraties en zijn romige hernemingen. Met 120 pk en 300 Nm doet hij beter dan gemiddeld in deze cilinderinhoudsklasse: enkel de 1.6 van de Fiatgroep heeft evenveel koppel, terwijl de 1.6 dCi van Renault/Nissan (130 pk) en de nieuwe 1.6 CDTI van Opel (136 pk) met 320 Nm nog een ietsje krachtiger zijn. Een stop-startsysteem is standaard. De 1.6 i-DTEC springt spaarzaam met brandstof om, vooral in Eco-modus.
-
Wegligging
De 1.6 i-DTEC legt 47 kilo minder op de neus van de Civic dan de 2.2 i-DTEC. De manuele zesbak gaat prat op een geheel eigen spreiding en weegt 7 kilo minder. Een mooi voorbeeld van downsizing gebaseerd op kleinere organen die beter zijn aangepast aan de auto en het dynamische evenwicht ten goede komen. De Tourer weegt slechts 20 kilo meer dan de berline, zodat het levendige weggedrag gevrijwaard blijft. De topversies hebben zelfs gestuurde schokdempers achteraan.
-
Veiligheid
EuroNCAP gaf deze negende generatie van de Civic in 2012 uitstekende scores. Met zijn 235 millimeter langere koetswerk (een groei die helemaal op het conto van de achteroverhang komt) en 20 kilo meergewicht ziet het ernaar uit dat deze breakversie de goede punten van de berline nog zal optrekken. Het standaard Vehicle Stability Assist en Hill Start Assist kunnen tegen meerprijs aangevuld worden met andere, in pakketten gegroepeerde actieve rijhulpsystemen.
-
Comfort
Terwijl de 1.6 i-DTEC zich tijdens onze wegtest van de berline nog opwierp als de best gedempte zestienhonderd-diesel ooit, blijkt hij in de Tourer iets luidruchtiger. Net als de berline beschikt de break nochtans over een actieve onderdrukking van resonanties met lage frequentie (Active Noise Cancellation). Ook rolgeluiden zijn sterker hoorbaar. De gestuurde schokdempers achteraan garanderen een uitmuntend comfort zonder het rijplezier aan te tasten. De stoelen zitten prima.
-
Praktische kant
De Civic Tourer neemt de futuristische, aerodynamische lijn van de berline over en biedt dezelfde indrukwekkende binnenruimte en moduleerbaarheid. De daklijn is weliswaar niet bevorderlijk voor de toegankelijkheid, maar de ruimte voor hoofd, benen en schouders is bovengemiddeld. De erg laag uitgesneden achterklep biedt vlot toegang tot een ruime koffer met dubbele bodem. Handig is dat de zittingen van de Magic Seats verticaal tegen de voorstoelen kunnen worden gezet.
-
Budget
De Civic Tourer 1.6 i-DTEC loopt in Groot-Brittannië van de band, is leverbaar in vijf uitrustingsniveaus en kost tussen 21.990 en... 30.590 euro. Met zo'n prijzen evenaart hij de topversies van de massaconstructeurs en de basismodellen van de premiummerken. Goedkoop is hij dus allerminst. Wie er snel bij is, kan intekenen op het lanceringsaanbod: een Comfort voor 19.990 euro. Het Belgische verkoop- en servicenetwerk breidt zich steeds verder uit.
In zijn segment slaagt de Civic Tourer 1.6 i-DTEC er als enige in om ogenschijnlijk tegenstrijdige elementen elegant met elkaar te verzoenen, namelijk een lage koetswerklijn met een ruim interieur, een onaangetast rijplezier met een geniale functionaliteit, een rank silhouet met een gigantisch nuttig volume, een stijlvolle binneninrichting met een verbluffend gebruiksgemak en bovengemiddelde prestaties met een voorbeeldige zuinigheid. En dan hebben we het nog niet gehad over zijn temperamentvolle, maar tegelijk soepele en stille dieselmotor. Kortom, deze Civic Tourer legt de lat voor de andere massaconstructeurs weer een stuk hoger. We kunnen het hem dan ook niet kwalijk nemen dat zijn prijzen in dezelfde zin evolueren...